Luftfoto af dele af London-Gatwicks baneområde. (Foto: London Gatwick Airport)

Gatwick vil udvide for 19 milliarder kroner

Gatwick Airport planlægger at flytte lufthavnens reservebane 12 meter, så den kan tages i brug i den daglige drift. Det kan øge antallet af afgange markant og styrke britisk økonomi, vurderer lufthavnen.

Det er allerede Storbritanniens næststørste lufthavn, men London Gatwick Airport vil være endnu større. Derfor planlægger lufthavnen at udvide med en ekstra landingsbane, der kan give plads til langt flere flyvninger og passagerer.

Projektet går ud på at inddrage lufthavnens reservebane, så den kan indgå i den daglige drift. Planen er at flytte reservebanen 12 meter mod nord. Det er et projekt til ikke mindre end 2,2 milliarder pund eller knap 19 milliarder kroner.

Til sammenligning koster projektforslaget i London Heathrow Airport om at etablere en tredje bane den svimlende sum af 21 milliarder pund, hvilket er næsten 180 milliarder kroner.

Ifølge Gatwicks ledelse vil udvidelsen bidrage positivt til landets økonomiske vækst, det vil styrke erhvervslivet og fremme turismen. Lufthavnen estimerer således, at det vil skabe et bidrag til økonomien på en milliarder pund eller 8,5 milliarder kroner. Fuldt etableret vil den ekstra landingsbane hvert år skabe 14.000 arbejdspladser i regionen.

Fuldt privat finansieret
Lufthavnen understreger, at Gatwick allerede er en vigtig katalysator for vækst, fordi lufthavnen har forbindelser både nationalt og internationalt, er let tilgængelig og udstyret med faciliteter i verdensklasse.

”En udvidelse kan være en af de største vækstmuligheder for Storbritannien, og det opfylder regeringens krav om at udnytte eksisterende infrastruktur bedst muligt og maksimere væksten. Samtidig imødekommer det den fremtidige efterspørgsel efter flyrejser,” lyder det i en meddelelse fra selskabet bag London Gatwick Airport.

Lufthavnen fremhæver, at projektet er fuldt ud privatfinansieret og dermed ikke kræver offentlige midler. Da landingsbanen allerede findes, vil hele projektet blive gennemført med minimal forstyrrelse, og Gatwick vil fortsat være fuldt funktionsdygtig indtil projektet er færdigt.

Projektet møder modstand
London Gatwick Airport er Europas travleste lufthavn med kun én landingsbane, mens andre større lufthavne har flere baner. I 2024 benyttede mere end 40 millioner passagerer lufthavnen.

Hvis der etableres endnu en permanent landingsbane, er vurderingen, at det kan øge antallet af årlige operationer med 50.000 frem mod slutningen af 2030’erne. Det giver grundlag for at nå op på 75 millioner passagerer årligt.

Regeringen bakker op om udvidelsen, men der er også hård modstand blandt medlemmer af parlamentet, hos visse lokale myndigheder, blandt borgere i området og hos miljø- og klimaorganisationer.

Greenpeace mener således, at en ekstra landingsbane ikke vil skabe økonomisk vækst. Det vil blot øge støj, luftforurening og udledningen af CO2.

 

Relaterede artikler:

Udsætter endelig beslutning om Gatwick-udvidelse

Reservebane skal øge passagertal i London-lufthavn

Gatwick vil bruge reservebane til øget vækst