London-Gatwick. (Foto: Vinci Airports | PR)

Reservebane skal øge passagertal i London-lufthavn

Gatwick har nu officielt søgt om lov til at opgradere og benytte reservebanen i lufthavnen således, at den kan bidrage til, at passagertallet fra 2022 mere end fordobles i fremtiden.

Allerede et par år inden COVID-19-pandemien blev en bremseklods for udviklingen i luftfartsbranchen, havde ledelsen i London-Gatwick en plan om, at lufthavnens reservebane potentielt kunne benyttes som et værktøj til at sikre yderligere kapacitet og vækst.

Tidligere har det diskuteret, hvorvidt der skulle anlægges en helt ny bane i lufthavnen, men de planer er foreløbigt blevet skrinlagt, og i stedet er man nu gået skridtet videre i forhold til at få reservebanen til at spille en større rolle i den daglige drift i London-lufthavnen.

Gatwick har skitseret et projekt, hvor man via en investering på 2,2 milliarder pund, hvilket svarer til 18,8 milliarder kroner, får opgraderet og foretaget ændringer på reservebanen. Det kræver dog, at myndighederne giver lufthavnen grønt lys til at sætte arbejdet i gang.

Sigter efter 75 millioner passagerer
Derfor har lufthavnen for nyligt indgivet en såkaldt Development Consent Order, som er en juridisk tilladelse, der er påkrævet ved store infrastrukturprojekter, og nu venter man på svar fra de britiske myndigheder.

I tilladelsen ansøger London-Gatwick om lov til at flytte midterlinjen 12 meter, da det vil gøre det muligt at benytte både den eksisterende bane og reservebanen til flytrafik på samme tiden uden, at man kommer i karambolage med de gældende sikkerhedsregler.

Ændringen vil betyde, at Gatwick kan øge det årlige antal flyvninger fra 285.000 til 386.000, da hovedbanen vil kunne benyttes til starter og landinger af alle slags fly, mens den nuværende reservebane i fremtiden kan håndtere trafik med narrowbody-fly.

I 2022 gik 32,8 millioner rejsende gennem terminalerne i lufthavnen, men Gatwick mener, at det tal kan øges til 75 millioner rejsende henimod slutningen af dette årti, såfremt lufthavnen får lov til at tage reservebanen i brug. Det skriver Aviation Week.

Kan være færdig i 2030
Ifølge Gatwicks koncernchef Stewart Wingate vil projektet både være til gavn for Gatwick og området på den anden side af hegnet. Fra lufthavnens side anslås det, at projektet vil at skabe 14.000 nye arbejdspladser og tilføre en milliard pund (8,5 milliarder kroner) til den lokale økonomi hvert år.

“Projektet vil både medvirke til at ruste lufthavnen til fremtiden og til at skabe økonomisk velstand for tusindvis af familier, virksomheder og fremtidige generationer i hele regionen.”

”Hvis vores plan bliver godkendt, vil den forbedre lufthavnens modstandsdygtighed, imødekomme den fremtidige passagerefterspørgsel og øge konkurrencen på Londons lufthavnsmarked.”

Hvis myndighederne godkender ansøgningen, kan anlægsarbejdet gå i gang i 2025, og reservebanen vil dernæst være klar til at blive taget i brug omkring 2030.


Relaterede artikler:

Europas 10. største lufthavn er kommet stærkt tilbage

Gatwick udbygger nordlig terminal

Gatwick vil bruge reservebane til øget vækst