Denim Airs Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Trondheim.

Norwegian indsætter Fokker-100 på tre ruter

Norwegian indlejer Fokker F-100 fly til at betjene tre indenrigsruter i Norge i løbet af sommeren. En af operatørerne er hollandske Denim Air ejet af den grønlandske iværksætter Gert Brask.

Norwegian har indgået wet-lease aftaler for hele juni måned med tre operatører, der skal stille 100-sæders Fokker F-100 fly til rådighed. Det bliver på ruterne fra Oslo til Bergen, Stavanger og Trondheim, at de indlejede fly med besætninger skal indsættes. Det er tilsyneladende kapacitetsmangel, der får Norwegian til at indleje eksterne fly, der har 86 færre sæder end de sædvanlige Boeing 737-800 fly.

Dermed bryder Norwegian med traditionen om at benytte mellemdistancefly med mindst 150 sæder på selskabets ruter. Det er kun sket en gang tidligere, da Norwegian fra efteråret 2013 og frem til foråret 2015 benyttede et wetleaset ATR72-fly fra Danish Air Transport til at betjene den danske indenrigsrute mellem København og Karup.

Carpatairs Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Stavanger.

Carpatairs Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Stavanger.

Hos Norwegian afviser man, at kapacitetsreduktionen på 46 procent ved indsættelsen af Fokker-flyene sker som følge af faldende efterspørgsel efter indførelse af den norske passagerafgift.

“Dette har ingenting med den norske passagerafgift at gøre men kun udtryk for, at vi har behov for ekstra kapacitet i en periode i løbet af sommeren,” siger kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.

Det er tre forskellige operatører, som Norwegian har valgt til at flyve for sig i juli måned. På ruten fra Oslo til Bergen skal det tyske flyselskab Avantiair flyve fem af seks daglige rundture på hverdage, mens Norwegian selv tager sig af betjeningen i weekends. På ruten fra Oslo til Stavanger skal rumænske Carpatair flyve seks gang dagligt i hver retning, mens ruten fra Oslo til Trondheim skal betjenes af hollandske Denim Air seks gange dagligt. Denim Air er ejet af Sky Greenland, som den dansk-grønlandske iværksætter Gert Brask står bag.

Avantiair Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Bergen.

Avantiair Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Bergen.

Produktionen af Fokker F-100 flyene stoppede i 1997, så Norwegians vikarfly vil have en alder på 20 år og derover. Dermed får Norwegian svært ved at leve op til selskabets markedsmæssige positionering som et flyselskab med en af Europas yngste flyflåder.

Fire vikarselskaber på udenrigsruter
Udover de tre operatører med Fokker-fly på indenrigsruterne har Norwegian også indgået aftaler med fire flyselskaber, der skal flyve på de internationale ruter. I øjeblikket flyver britiske Titan Airways med et A320-fly samt et tilsvarende fly fra litauiske DOT LT – datterselskab af Danish Air Transport. Begge selskaber skal flyve for Norwegian frem til udgangen af august med fly, der får base i henholdsvis Alicante og Barcelona.

Også slovakiske Air Explore går på vingerne for Norwegian. Det sker med et Boeing 737-800 fly, der frem til den 30. september flyver på ruterne fra Madrid til København samt fra Málaga til Bergen, København, Oslo og Stockholm. I de første 10 dage af juni har italienske NEOS også fløjet for Norwegian med Boeing 737-kapacitet.

Flyver man med Norwegian i Norge eller på de europæiske ruter i løbet af sommeren, kan man som udgangspunkt gå om bord i et af de moderne Boeing 737-800 med gratis WiFi. Men der er også en risiko for at skulle opleve et anderledes produkt fra flyselskaber, der er hjemmehørende i England, Holland, Litauen, Rumænien, Slovakiet og Tyskland.

 

Relaterede artikler:

Fire flyselskaber yder sommerhjælp hos Norwegian

Norwegian får A320 som back-up fly

Norwegian får fast portugisisk vikarfly

Pilotmangel tvinger Norwegian til at wetlease