Odense Lufthavn | HCA Airport. (Foto: HCA Airport/PR)

Gislev trodser drone-planer for HCA og opjusterer

Odense-lufthavnen, HCA Airport, kan se frem til endnu flere charterflyvninger til næste år.

Det har været en rigtig god chartersæson for HCA Airport ved Odense, der netop har sendt sidste charterfly af sted for i år. Ifølge Lufthavnens egne tal har flere end 20.000 passagerer rejst til og fra lufthavnen – hvilket er en fremgang på 34 procent fra sidste år.

Siden april måned har Spies, Apollo og Gislev Rejser sendt i alt 83 charterfly af sted, hvoraf Gislev tegner sig for de 66, oplyser den fynske rejsearrangør til CHECK-IN.dk.

Herfra lyder det, at man har haft en “rigtig god sæson i HCA Airport,” og netop nu arbejder man på et endnu større oplæg for 2017.

Udmeldingen fra Gislev kommer ganske vist på toppen af et godt år, men også under en måned efter, at regeringen i september fremlagde sin såkaldte dronestrategi. Strategien udpeger indsatsområder, der skal gøre Danmark til et foregangsland og skabe de bedste rammer for, at industrien for civile droner kan udvikle sig.

Her er HCA Airport udset som mulig dronelufthavn, hvilket på sigt kan betyde, at øvrig flytrafik helt må vige for den spirende droneindustri.

Tror på droner og kommerciel flyvning sammen
Dette er dog ikke noget, der bekymrer hos Gislev Rejser, hvor produktionschef Niels Ravn Eriksen afviser, at rejsearrangøren er på vej ned ad et blindspor, når man vil opdyrke et endnu større chartermarked fra Odense-lufthavnen.

“Hvad der bliver lagt af planer, er naturligvis noget, vi har noteret os og på ingen måder sidder overhørigt – men vi er omvendt af den klare overbevisning, at der vil være plads både til droner og kommercielle flyvninger side om side i HCA Airport,” siger Niels Ravn Eriksen til CHECK-IN.dk og tilføjer:

“Vi er af den tro, at de to ting kan forenes. På nuværende tidspunkt kan vi kun gisne om, hvad der skal ske med lufthavnen i fremtiden, og skulle det ske, at de når frem til, at der ikke kan drives kommercielle flyvninger sammen med droneflyvning, handler vi naturligvis raskt på det.”

Niels Ravn Eriksen peger på, at selv med flere end dette års 66 Gislev-flyvninger, er den samlede tid, som kommercielle fly optager luftrummet i HCA Airport marginal set over et helt år, hvilket i hans optik giver rigeligt med plads til droneflyvning.

Det synspunkt står han heller ikke alene med. Droneeksperter fra Syddansk Universitet har tidligere sået tvivl om, hvorvidt det overhovedet vil være en god idé, hvis politikerne ville lukke Odense-lufthavnen for kommerciel trafik.

I første omgang arbejder regeringens task-force gruppe da også ud fra, at Odense-lufthavnen kan varetage begge typer af luftbåren aktivitet. Men når gruppens arbejde er gennemført med tilhørende anbefalinger, er det muligt at vurdere overgangen til en egentlig dronelufthavn uden almindelig flytrafik.

 

Relaterede artikler:

Odense Lufthavn kan blive lukket for flytrafik

Odense-ejere undersøger “spændende mulighed”

Chartertilbagegang i Odense

Endnu flere nye charterruter fra Odense

Odense: Over 100.000 passagerer i 2018