Evergreen Aviation har anlagt kunstgræs for enden af banen i London Southend. Foto: Evergreen Aviation

Global interesse for dansk kunstgræs

Den danske virksomhed Evergreen Aviation oplever stigende interesse fra udenlandske lufthavne, der overvejer kunstgræs for at afhjælpe forskellige problemer.

En lille dansk virksomhed med fire til fem ansatte i Kokkedal på Nordsjælland er på vej ud i den store verden.

Evergreen Aviation blev grundlagt i 2006, og i de senere år har virksomheden haft et stigende fokus på løsninger til luftfarten. Mens dansk luftfart overordnet set forholder sig afventende over for produktet, er der anderledes interesse fra udlandet.

Flyselskaberne får større fly, og mange lufthavne oplever stor vækst i trafikken. Det giver større slid på græs og asfalt rundt om startbanerne, og lufthavnene begynder at se kunstgræs som løsningen for at undgå problemet.

Indtil videre har Evergreen Aviation fået henvendelser fra flere lufthavne verden over. Og det er lufthavnene selv, der viser interesse for eventuelt at anlægge kunstgræs.

”Vi har tilbud ude på i alt 248.000 kvadratmeter, og det er stort set alt sammen i udlandet. Vi har lavet kunstgræs i London City Airport, London Southend, og så har vi lavet en installation i Nepal – en dobbelt helipad – hvorfra man kan flyve bjergbestigere op til base camp,” siger Mads Lauritzen, der er Special Projects Liaison i Evergreen Aviation, til CHECK-IN.dk.

Stor engelsk interesse
Mads Lauritzen fortæller, at den danske kunstgræsvirksomhed særligt mærker interesse fra britiske lufthavne. Evergreen Aviation indgår i dialog med flere, herunder London Heathrow, London Gatwick (især problemer med fugle), Southampton, Bournemouth, Birmingham, mens virksomheden også har projekter i Dublin og en græslandingsbane i Wycombe.

De indtil videre succesfulde installationer i England har fået den helt store verden til at henvende sig. Den såkaldte MENA-region, der består af landene i Mellemøsten og Nordafrika, overvejer i stigende grad kunstgræs, men kunstgræsset har også fået Indiens bevågenhed.

”Jeg har lige haft møde med den indiske ambassadør og handelsfolk fra Delhi. Den indiske stat, der ejer alle landets lufthavne, skal bygge 87 nye lufthavne, og de har problemer med erosion og køer i lufthavnene. Der har vi tænkt os at gå ind,” siger Mads Lauritzen, der også nævner et australsk projekt.

”Sunshine Coast Airport skal have endnu en startbane, og de har skrevet ind i udbuddet, at der skal kunstgræs under PAPI (præcis indflyvningsvejs-indikator, red.) og eventuelt langs banen. Udvidelsen skal være færdig i 2020, og jeg er overbevist om, at vi får en aftale.”

Ikke-skadeligt kunstgræs
Evergreen Aviation indgår i et globalt marked for kunstgræs, der foruden dem selv tæller et amerikansk firma og et mindre, nyopstartet kinesisk selskab. Det danske firma opererer med anlægspriser, der ligger i omegnen af 400-500 kroner pr. kvadratmeter for områder i størrelsesordenen 500 kvadratmeter, mens prisen når ned på 200-250 kroner pr. kvadratmeter for et areal på eksempelvis 10.000 kvadratmeter.

Kunstgræsset er lavet af plastic, og med nutidens store fokus på den ødelæggende effekt, materialet især har i verdenshavene, er materialet også blevet grundigt vurderet.

”Plasticen er kontrolleret og giver ikke skadelige stoffer fra sig. Man kan rulle det af og genanvende det. Jeg er sikker på, at det grønne aftryk er væsentligt bedre end med asfalt. Kunstgræs bliver ikke slidt, og det kan i princippet holde 400 år,” forklarer Mads Lauritzen.

Seneste gennemførte projekt
Evergreen Aviation har senest lavet en installation i London Southend, der i disse år ekspanderer kraftigt. Den lidt mindre, britiske hovedstadslufthavn har fået øget flytrafik, og det har betydet særligt ét problem i begyndelsen af startbanen.

”Jorden var eroderet for enden banen som følge af jetblast (stærk luftstrøm, red.) fra flyene, og nu har vi dækket 500 kvadratmeter ind over en nat,” siger Mads Lauritzen.

Det sidste fly afgår klokken 23.15 fra London Southend, og morgenens første fly afgår klokken seks. Evergreen Aviation besluttede at sætte alle kræfter ind og lægge det nye kunstgræs, mens flyene holdt stille hen over natten.

”Kvart i seks havde vi lagt det hele og flyttet al maskinel ud. Vi kunne stå og filme, da det første fly lettede. Vi skulle fjerne 12 lamper og slukke al strømmen, hvorefter lamperne skulle monteres igen. Det tog kun seks timer for i alt syv personer,” siger Mads Lauritsen,

Evergreen Aviation har netop fået tilsagn om, at Udenrigsministeriet sammen med EKS (Eksport Kredit Fonden) vil hjælpe den danske virksomhed med at finansiere dens internationale aftaler. Det gør, at virksomheden kan komme med en finansiering fra begyndelsen – inden ordren er landet, fortæller Mads Lauritzen.

 

Relaterede artikler:

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

London-lufthavn får dansk kunstgræs

Forretningslufthavn sætter rekord i sommermåned