Virgin Atlantic-fly tankes med SAF. (Foto: Virgin Atlantic | PR)

SAF-mandat på 10 procent i Storbritannien fra 2030

Den britiske regering har fremsat forslag om iblandingskrav af grønt flybrændstof fra 1. januar 2025. Der lægges ud med to procent, og det øges gradvist til 10 procent i 2030, hvilket er mere ambitiøst end i EU.

Den britiske regering har netop offentliggjort sit forslag til løbende indfasning af grønt flybrændstof, som man forventer vil skulle træde i kraft den 1. januar 2025, hvis det opnår endelig godkendelse i parlamentet.

Det betyder, at alle fly, der letter fra britiske lufthavne, vil blive mødt med et iblandingskrav af bæredygtigt brændstof, der initialt starter med to procent i 2025 og i 2030 skal nå helt op på 10 procent, og sidenhen 22 procent i 2040.

Det fremgår af den britiske regerings forslag.

Dermed er Storbritannien noget mere ambitiøs på det grønne område, end de tidligere kolleger i EU. Her er iblandingskravet på mindste to procent 2025, gradvist stigende til seks procent i 2030 og 20 procent i 2035. I EU er målet, at 70 procent af luftfartens brændstofforbrug i 2050 skal være bæredygtigt.

“Bæredygtigt flybrændstof beskytter fremtiden for britisk luftfart, de tusindvis af britiske jobs, der afhænger af det, og ferie- og forretningsrejseflyvninger, som vi alle er afhængige af,” siger den britiske transportminister Mark Harper i forbindelse med præsentationen af forslaget.

Vigtigt at stimulere produktion af SAF
Den britiske regering har haft langvarige drøftelser med luftfartsindustrien i landet, inden man er nået frem til det endelige forslag, og der er opbakning hele vejen rundt.

De ambitiøse mål betyder, at der skal produceres 1,2 millioner tons bæredygtigt SAF til den britiske luftfartsindustri hvert år, og det skal blandt andet realiseres gennem 13 SAF-projekter i landet, der har opnået en samlet statslig støtte på næsten 1,2 milliarder kroner gennem den såkaldt Advanced Fuels Fund.

Skulle der opstå SAF-mangel – og dermed højere brændstofpriser – vil regeringen have myndighed til at ændre iblandingskravet, så forbrugerne ikke kommer til at betale for en eventuel problematisk forsyningssituation.

Tim Alderslade, der er direktør for Airlines UK, advarer dog om, at det er vigtigt, at produktionen stimuleres for at holde omkostningerne ved SAF nede.

“Britiske flyselskaber støtter et SAF-mandat som et vigtigt skridt mod netto-nul-overgangen, da SAF vil være en af ​​de vigtige teknologier til at opnå luftfartens netto-nul-forpligtelser. Det er dog afgørende, at regeringen nu sætter de rigtige foranstaltninger i værk for at stimulere produktionen og reducere omkostningerne ved SAF , som det ses i EU og USA , så hurtigt som muligt. Uden disse vil Storbritannien være i en konkurrencemæssig ulempe med forbrugere, der risikerer højere priser.”

 

Relaterede artikler:

Første fly over Atlanten med 100 procent SAF

Aftager 17 procent af hele verdens SAF-produktion

Flyselskaberne aftager det meste af SAF-produktion