Det lykkedes ikke parterne i den grønlandske luftfartskonflikt at nå til enighed i Forligsinstitutionen. Dermed er piloter og kabinepersonale lockoutet fra søndag den 9. januar, og 35 fly og helikoptere fra Air Greenland er sat på landjorden. Private vil chartre Air Iceland-fly fra Ilulissat til Reykjavik.
(OPDATERET)
Lørdag formiddag kl. 11.00 genoptog parterne i den grønlandske luftfartskonflikt forhandlingerne i Forligsinstituionen i København. Men det lykkedes ikke forligsmand Asbjørn Jensen at få parterne nærmere en forhandlingsløsning, hvorfor piloter og kabinepersonale er lockoutet fra søndag den 9. januar 2011.
“Jeg er ked af situationen. Jeg er helt opmærksom på de alvorlige konsekvenser, som konflikten vil få for både kunder, medarbejdere og samfundet, men desværre har det ikke været muligt at finde en løsning,“ udtaler administrerende direktør Michael Binzer
Konflikten betyder, at Air Greenland´s omkring 35 fastvingede fly og helikoptere må blive stående på landjorden. Der er ingen planlagte flyvninger søndag, men mandag vil i alt 65 fly- og helikopterafgange blive aflyst, hvilket samlet berører knapt 1.200 passagerer.
De berørte passagerer vil blive tilbudt refundering af den allerede købte billet eller ombooking til første ledige afgang efter konfliktens ophør.
Som udgangspunkt vil Air Greenland følge EU-forordning 261/2004,hvilket betyder, at strandede passagerer i Grønlandvil få tilbudt overnatning og morgenmad. For passagerer, som måtte strande i Danmark eller på Island, gælderdesuden frokost og aftensmad i henhold til EU-reglerne.
Air Greenlands hjemmeside vil løbende blive opdateret med seneste nyt, minimum to gange dagligt, formiddag og eftermiddag fra på mandag. Her vil man også kunne finde hotline-kontaktinfo og en formular, man kan udfylde hvis man som passager rammes af konflikten og ønsker at få refunderet sin billet.
Vil chartre fly til Island
Da Air Greenland i vinterhalvåret er noget nær den eneste operatør, der flyver mellem Grønland og henholdsvis Danmark og Island, er det grønlandske samfund afskåret fra omverdenen i konfliktperioden. Air Iceland har dog få afgange mellem Reykjavik og henholdsvis Kulusuk, Nuuk og Narssarsuaq.Det er dog ikke alle, der kanaffinde sig meddenne situation.
Den lokale beredskabschef i Ilulissat (Jakobshavn) har på eget initiativ chartret et Air Iceland-fly, der fredag eller lørdag i næste uge vil flyve til Reykjavik.
“Jeg har lavet en aftale med Air Iceland om, at jeg fredag den 14. eller lørdag den 15. januar chartrer en Dash-8 fra Reykjavik til Ilulissat, som flyver retur igen til Reykjavik over Kangerlussuaq,“ forklarer Johan Høeg Hansen, der til daglig er beredskabschef i Ilulissat, til grønlandske Sermitsiaq.
Den islandske pilotforeningen FIA afviser dog, at islandske luftfartsselskaber vil gå ind i konfliktramt arbejde. De allerede planlagte flyvninger mellem Grønland og Island opretholdes, men der vil ikke ske en markant udvidelse af aktiviteterne i konfliktperioden – hverken fra Air Iceland eller Icelandair.
—
Foto: Air Greenlands fly vil blive på landjorden fra søndag den 9. januar 2011.