Gulf Air ankommer til København i dag

Når Gulf Air i dag kl. 07:40 ankommer med selskabets første fly til Københavns Lufthavn, er det samtidig en markering af, at Skandinaviens største lufthavn er på vej til at etablere et solidt brohoved til de store trafikknudepunkter i Mellemøsten.

Klokken 07:40 vil Gulf Air flight 027 efter planen køre til gate i Københavns Lufthavn. Ombord på Boeing 737-700 flyet, der har været knapt 7 timer undervejs fra Bahrain International Airport i Manama, vil der være en lilledelegation fra det arabiske luftfartsselskab.

Efter planen skal der nemlig som traditionen foreskriver være et officielt åbningsarrangement i lufthavnen. Indvielse af ruten sker kl. 10:00 i Københavns Lufthavn, inden GF026 kl. 11.00 igen sætter kursen mod det 665 km² storekongedømme ved den Persiske Bugt.

Ruteindvielsen foretages af Thomas Woldbye, der er ny administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S i forening med Chief Commercial Officer, Karim Maklouf, fra Gulf Air.

Fokus på Indien og Sydøstasien

Med den nye rute til Bahrain, der har fire ugentlige frekvenser, får rejsende fra Københavns Lufthavn adgang til endnu et attraktivt trafikknudepunkt i Mellemøsten, hvorfra der er direkte forbindelse til en række destinationer i Indien og Sydøstasien.

Det er nemlig ikke destinationen Bahrain, der skal tiltrække passagerer til den nye rute. Kongedømmet Bahrain har en relativt beskeden geografisk størrelse med et areal, der kan sammenlignes med Falster.

I stedet er det Gulf Air´s destinationer i Sydøstasien, Indien og på den arabiske halvø, der skal virke tiltrækkende på skandinaviske rejsende.

“Indbyggerne i Skandinavien er hyppigt rejsende til Asien og det indiske sub-kontinent, og København er et trafikalt knudepunkt for Skandinavien og Baltikum. Herudover har København også en god trafikal infrastruktur til Sydsverige,“ forklarerChief Executive Officer,Samer Majali, fra Gulf Airsom begrundelse for at åbne en rute til København.

Herudover tilføjer han, at København er hjemsted for mange internationale virksomheder og organisationer, hvorfor den nye rute vil styrke forretningsmulighederne i de respektive markeder.

Tre af fire Golf-selskaber på plads

Gulf Air begiver sig ind på et konkurrenceudsat marked. I forvejen flyver Qatar Airways dagligt til Doha, mens Emirates fra den 1. august vil flyve dagligt mellem København og Dubai. Dermed har Københavns Lufthavn sikret sig et solidt brohoved i flytrafikken til de vigtige trafikknudepunkter i Mellemøsten.

Med den nyeGulf Air-rute til Bahrain har Københavns Lufthavn samtidigbragt sig i selskab med syv europæiske lufthavne, der ligesom den danske hovedstadslufthavn modtager fly fra de tre nævnte selskaber.

Det er Frankfurt Airport, London-Heathrow og Paris-Charles de Gaulle, der Europas tre største lufthavne. Herudover er det Athen´s internationale lufthavn, Milano-Malpensa, Istanbul-Ataturk Airport samt den internationale lufthavn i Genève.

Det sidste selskab i regionen, som Københavns Lufthavn mangler for at få “pladen fuld“, er det Abu Dhabi-baserede Etihad Airways.Det nordligste punkt i Etihad´s ruteporteføje er indtil videre Amsterdam-Schipol lufthavnen. Men markedet i Københavns Lufthavn må også i første omgang antages at være mættet, når de tre Golf-selskaber er i direkte konkurrence fra begyndelsen af august måned.