Gulf Air vil ind i kampen igen

Luftfartsselskabet Gulf Air, der er hjemmehørende i den arabiske oliestat Bahrain, måtte i 2009 igangsætte en plan om at lukke tabsgivende interkontinentale ruter til gengæld for opprioritering af den regionale trafik. Nu er Gulf Air tilbage i kampen om det europæiske marked med to nye ruter.

Nogle af verdens mest væksttunge luftfartsselskaber har base i Mellemøsten. Det gælder for bl.a. Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways.

Et af de ældste selskaber i regionen er Gulf Air, der i dag er ejet af oliestaten Bahrain. Men selskabet har igennem de senere år været plaget af økonomiske problemer, der i 2009 førte til en omstrukturering af selskabet med henblik på at blive profitabelt i 2012. Det indebar bl.a., at tabgsgivende interkontinentale ruter skulle afvikles til gengæld for oppriortering af den regionale trafik.

Men nu har Gulf Air lagt de værste problemer bag sig og er klar til at vækste på det europæiske marked igen. Det sker bl.a. gennem åbningen af to nye ruter til Europa. Fra den 28. martsflyves der med tre ugentlige afgange mellem Bahrain og Geneve, mens en ny rute mellem Bahrain og Milano-Malpensa vil få fire ugentlige afgange.

De to nye ruter vil blive opereret med Boeing 737-700 fly leaset fra schweiziske PrivatAir.

I forvejen har Gulf Air fem destinationer på det europæiske rutekort: Athen, Frankfurt, Istanbul, London og Paris. Herudover har Gulf Air et code-share samarbejde med British Midland til bl.a. Aberdeen, Amsterdam, Belfast, Dublin, Edinburgh, Glasgow og Manchester.

I den nuværende flåde opererer Gulf Air i alt 34 fly. Men selskabet har en igangværende ordre på 44 nye fly. Der er bestilt 20 fly af typen Airbus A330-300 til levering i 2014-15 samt ikke færre end 24 fly af typen Boeing 787-800 Dreamliner til levering i 2018-19.

Gulf Air er et af de luftfartsselskaber, der endnu ikke er en del af de tre store alliancer. Selskabet har codeshare-aftaler med ledende selskaber indenfor alle tre alliancer, bl.a. American Airlines, KLM og British Midland.

Foto: Gulf Air vil atter kaste sig ind i kampen om det europæiske marked gennem åbning af nye ruter til Geneve og Milano.