Airbus H175 fra NHV på opgave ved havvindmøllepark. (Foto: NHV | PR)

Helikopterselskab går i SAF-samarbejde med Vestas

I denne måned trådte en aftale mellem helikopteroperatøren NHV og Vestas i kraft. Nu har man indgået endnu en aftale om brugen af minimum 40 procent SAF.

Her i april trådte en ny samarbejdsaftale i kraft mellem belgiske Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV), der blandt andet har en base i Esbjerg, og den danske vindmøllegigant Vestas.

Den inkluderer NHV’s Airbus H175-helikoptere, som bliver brugt til faste besætningsskifter på havvindmølleparkerne i Nordsøen.

Nu er de to partnere aktuelle igen med en ny aftale om SAF (Sustainable Aviation Fuel, red.). Det betyder, at NHV’s helikopterflyvninger kommer til at ske på en brændstofblanding indeholdende 40 procent SAF som minimum. Brændstoffet bliver produceret med brugt madolie.

Er blevet mere afhængige af lufttransport
Aftalen om SAF hænger sammen med den mangeårige aftale, som NHV har indgået med Vestas om helikoptertransport.

Ved hjælp af SAF ønsker man at reducere mængden af CO2-udledning fra helikopterne. I en pressemeddelelse lyder det, at det har været vigtigt for Vestas, i og med at vindmølleproducenten bliver mere afhængig af lufttransport, som vindmøllebyggerierne flytter sig stadig længere væk fra kysten.

Helikopterne gør personale i stand til at transportere sig hurtigt og på sikker vis, selvom forholdene til søs er udfordrende.

Stolte af aftale
Administrerende direktør hos NHV, danske Lars-Henrik Thorngreen, betoner vigtigheden af selskabets aftale med Vestas.

”Vi er stolte af at støtte Vestas med helikopterflyvninger, som bruger SAF. Med vores moderne flåde og bredere bæredygtighedsindsatser understreger aftalen vores forpligtelse i forhold til at vækste vores internationale forretning på en stadig mere bæredygtig måde,” siger han.

Hos Vestas glæder chef for bæredygtighed, Lisa Ekstrand, sig også over aftalen:

”Det er en vigtig ambition for Vestas at integrere bæredygtighed i alle dele af vores drift. Vi øger brugen af SAF i vores offshore-operationer, og vi er glade for det tætte samarbejde med NHV,” siger hun blandt andet.

Har avancerede funktioner
Airbus H175, som NHV opererer, er kendt for sine avancerede sikkerhedsfunktioner og operationelle effektivitet og er ideel til langdistancebesætningsskift og hejseoperationer.

Helikopteren har en marchhastighed på 267 kilometer i timen, og kan tilbagelægge maksimalt 1.160 kilometer og være i luften i godt seks timer. Til brug for offshore-operationer er der plads til maksimalt 16 passagerer afhængigt af valgt konfiguration.

“Dette samarbejde med Vestas styrker vores position som førende på havvindmarkedet, da vi fortsætter med at innovere med H175-helikopteren, designet til at imødekomme industriens voksende behov,” har Bram De Backer, kommerciel og teknisk direktør i forretningsenheden Helikopterservice hos NHV Group, tidligere udtalt.

NHV benytter i øvrigt også Leonardo AW139 og AW169, der er indrettet med plads til henholdsvis 12 og 10 passagerer. Airbus AS365 og H145 indgår også i flåden, og disse helikoptertyper har en kapacitet til henholdsvis 11 og otte passagerer.

 

Relaterede artikler:

NHV i aftale med Vestas om brug af H175

Dansker vender tilbage til NHV som ny topchef

NHV Denmark først med ’Heli Sa Cat I’