Seks amerikanske flyselskaber har fået tilladelse til at begynde ruteflyvning til Cuba senere på året. Tilladelserne til Havana-ruterne lader dog vente på sig.
I mere end et halvt århundrede har der ikke været ruteflyforbindelser mellem USA og Cuba. I 1961 brød USA nemlig de diplomatiske forbindelser med Cuba to år efter, at Fidel Castro gennemførte en revolution og satte den USA-støttede diktator Fulgencio Batista på porten samtidig med, at forbindelserne til det tidligere Sovjetunionen blev styrket.
Under Barack Obamas tid som præsident har USA forsøgt at genoptage relationerne til Cuba, og det får nu konkret betydning for flytrafikken.
“Sidste år annoncerede præsident Obama, at tiden var inde til at “begynde en ny rejse” med det cubanske folk. I dag kan vi levere på dette løfte ved at genoptage ruteflyvning til Cuba efter mere end et halvt århundrede,” sagde USA´s transportminister Anthony Foxx i sidste uge, da tildelingen af rutetilladelserne blev offentliggjort.
90 returflyvninger er dag
I alt har 13 flyselskaber ansøgt om tilladelse til at flyve til Cuba, og heraf ønskede syv flyselskaber at flyve til øens ni regionale lufthavne. Seks af disse flyselskaber fik ansøgningerne godkendt, hvilket var American Airlines, Frontier Airlines, JetBlue Airways, Silver Airways, Southwest Airlines samt Sun Country Airlines.
Disse flyselskaber har fået tilladelse til at flyve fra fem amerikanske byer, henholdsvis Miami, Fort Lauderdale, Chicago, Minneapolis/St. Paul samt Philadelphia. På Cuba kan der flyves til ni byer med undtagelse af Havana, hvortil tilladelserne først besluttes senere på sommeren. De ni cubanske byer er Camagüey, Cayo Coco, Cayo Largo, Cienfugos, Holguin, Manzanillo, Matanzas, Santa Clara samt Santiago de Cuba.
Eastern Airlines var det eneste flyselskab, der ikke fik godkendt ansøgningen, da flyselskabets licenser ikke var på plads.
Samlet har de seks flyselskaber tilladelse til at operere op til 10 daglige flyvninger til de ni cubanske byer, hvilket vil sige maksimalt 90 returflyvninger per dag. Det ventes, at de fleste flyselskaber vil starte operationerne i løbet af oktober måned.
Hundeslagsmål om Havana-tilladelser
Når det kommer til tilladelserne om at kunne flyve til Havana, bliver det vanskeligt for det amerikanske transportministerium at fordele tilladelserne. I alt 13 flyselskaber har søgt om tilladelser til samlet at operere op til 60 flyvninger per dag til Havana, mens aftalen mellem USA og Cuba har et maksimum på 20 flyvninger om dagen til den cubanske hovedstad.
“Vi vil analysere og vurdere de indkomne ansøgninger og vil være nødt til at vælge blandt dem. Vi forventer at nå frem til en endelig beslutning i løbet af sommeren, om hvilke flyselskaber, der får tilladelse til gennemføre ruteflyvninger til Havana,” hedder det i en meddelelse fra det amerikanske transportministerium.
Blandt de flyselskaber, der ønsker at flyve til Havana, er udover de allerede nævnte blandt andet Alaska Airlines, Delta Air Lines, Spirit Airlines samt United Airlines.
FAKTA
Oversigt over tildelte rutetilladelser USA-Cuba (med undtagelse af Havana)
American Airlines
Rute | Frekvens | Flyselskab & kapacitet |
Miami-Santa Clara | 2 gange dagligt | B737-800 / 160 Sæder |
Miami-Holguin | 2 gange dagligt | B737-800 / 160 Sæder |
Miami-Matanzas | 2 gange dagligt | A319 / 144 Sæder |
Miami-Camagüey | 1 gang dagligt | A319 / 144 Sæder |
Miami-Cienfuegos | 1 gang dagligt | A319 / 144 Sæder |
Frontier Airlines
Rute | Frekvens | Flyselskab & kapacitet |
Chicago (O’Hare)-Santiago de Cuba | 1 gang dagligt | A320 / 180-186 Sæder |
Chicago (O’Hare)-Matanzas | 1x per uge (Lør) | A320 / 180-186 Sæder |
Philadelphia-Camagüey | 4x per uge (Man, Ons, Fre, Lør) | A320 / 180-186 Sæder |
Philadelphia-Santa Clara | 3x per uge (Tir, Tor, Søn) | A320 / 180-186 Sæder |
Philadelphia-Matanzas | 1x per uge (Lør) | A320 / 180-186 Sæder |
JetBlue Airways
Rute | Frekvens | Flyselskab & kapacitet |
Fort Lauderdale-Camagüey | 1 gang dagligt | A320 / 162 Sæder |
Fort Lauderdale-Holguin | 1 gang dagligt | A320 / 162 Sæder |
Fort Lauderdale-Santa Clara | 1 gang dagligt | A320 / 162 Sæder |
Silver Airways
Rute | Frekvens | Flyselskab & kapacitet |
Fort Lauderdale-Camagüey | 5x per uge (undtaget Man & Fre) | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Cayo Coco | 3x per uge (Tir, Tor, Lør) | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Cayo Largo del Sur | 1x per uge (Lør) | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Cienfuegos | 2x per uge (Man & Fre) | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Holguin | 1 gang dagligt | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Manzanillo | 3x per uge (Tir, Ons, Fre) | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Santa Clara | 1 gang dagligt | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Santiago de Cuba | 1 gang dagligt | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Fort Lauderdale-Matanzas | 4x per uge (Man, Ons, Fre, Søn) | Saab 340B Plus / 34 Sæder |
Southwest Airlines
Rute | Frekvens | Flyselskab & kapacitet |
Fort Lauderdale-Matanzas | 2 gange dagligt | B737-700 / 143 Sæder |
Fort Lauderdale-Santa Clara | 1 gang dagligt | B737-700 / 143 Sæder |
Sun Country Airlines
Rute | Frekvens | Flyselskab & kapacitet |
Minneapolis-Santa Clara | 1x per uge (Søn) | B737 / 126-162 Sæder |
Minneapolis-Matanzas | 1x per uge (Lør) | B737 / 126-162 Sæder |
Relaterede artikler:
Ny aftale: 110 flyvninger til Cuba hver dag
Ruteflyvning mellem USA og Cuba på vej