Regeringen er meget optaget af social dumping inden for luftfart, men Norwegians brug af asiatisk kabinepersonale er ikke mit bord, fastslår transportminister Magnus Heunicke.
Den nye transportminister, socialdemokraten Magnus Heunicke, har som en af sine første arbejdsopgaver besvaret en række spørgsmål om Norwegians langruteoperation, som Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, stillede til Heunickes forgænger, Pia Olsen Dyhr.
Den røde tråd i Heunickes besvarelser af de i alt seks spørgsmål er, at regeringen skam er optaget af problemstillingen omkring social dumping i luftfarten, men at der ikke er noget ministeren kan stille op i den konkrete sag omkring Norwegians brug af asiatisk kabinepersonale på sine langdistanceruter.
Usædvanlig tavs
Da Norwegian den 29. november sidste år åbnede sin første langdistancerute fra Københavns Lufthavn ønskede selskabets topchef, Bjørn Kjos, ikke at svare på en række spørgsmål fra CHECK-IN.dk. Spørgsmålene handlede blandt andet om arbejdsvilkårene for det asiatiske kabinepersonale, som arbejder på Norwegians fly mellem Europa og USA. Norwegians etablering af indtil videre seks baser i Spanien var også på blokken med spørgsmål. Det samme var selskabets brug af sine nye Boeing 787 Dreamliner-fly adskillige flere timer i døgnet end konkurrenterne.
Men en usædvanlig tavs Kjos og en håndfast indgriben fra Norwegians kommunikationsafdeling gjorde det ikke muligt at få svar fra den ellers normalt medieglade topchef.
Det fik Henning Hyllested til at sende spørgsmålene videre til daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) suppleret med et spørgsmål om hvad Pia Olsen Dyhr havde gjort ved problemstillingen i EU-regi.
Ikke besvaret
Magnus Heunicke skriver, at Pia Olsen Dyhr i juni 2013 sendte et brev til EU’s transportkommissær Siim Kallas omkring social dumping. Det brev er endnu ikke blevet besvaret. Heunicke henviser desuden til, Olsen Dyhr nedsatte en arbejdsgruppe, der skulle se på problemstillingen. Gruppen, der har repræsentanter for både arbejdstager- og arbejdstagersiden, forventes at barslen med en rapport i marts i år.
Hvad angår de konkrete problemstillinger omkring Norwegians brug af asiatisk kabinepersonale, indregistrering af fly i Irland og etablering af baser i Spanien, så melder Magnus Heunicke hus forbi. Det er de norske myndigheder, der har tilsynet med Norwegians langdistanceoperationer, da det er her selskabet har sin driftstilladelse.