Hvad skete der i cockpittet på AI flight 333?

Det er stadig en gåde, hvad der skete i cockpittet på Air India flight 333 undervejs fra Bangkok til Delhi den 3. maj. Kaptajnen blev så distraheret af to kvindelige besætningsmedlemmer, der befandt sig alene sammen med ham i cockpittet, at han kom til at koble autopiloten fra.

Spekulationerne fortsætter omkring Air Indias flyvning den 3. maj fra Bangkok til Delhi med et Airbus A321-200 fly, der havde 166 passagerer og ni besætningsmedlemmer ombord. Den pågældende flyvning medførte en øjeblikkelig suspendering af samtlige besætningsmedlemmer.

Sagen kom til offentlighedens kendskab, da de indiske aviser “Times of India“ og “Mumbai Mirror“ kunne rapportere om en hændelse, hvor kaptajn og styrmand angiveligt havde forladt cockpittet og overladt styringen af flyet til to kvindelige kabinebesætningsmedlemmer, der ved en fejl skulle have slået autopiloten fra.

Der var samtidig indikationer af, at der angiveligt havde været en eller anden form for fysisk kontakt mellem piloter og det kvindelige kabinepersonale, hvorefter de indiske luftfartsmyndigheder gik ind i sagen. Samtidig blev hele besætningen på flight AI333 suspenderet fra tjeneste, indtil sagen blev undersøgt nøjere.

Allerede den 4. maj offentliggjorde de indiske luftfartsmyndigheder nærmere detaljer om sagen. Heraf fremgik det, at to kvindelige kabinebesætningsmedlemmer befandt sig i cockpittet under det meste af flyvningen, hvilket er i strid med sikkerhedsreglerne. Autopiloten blev kortvarigt slået fra i en flyvehøjde på 10.000 meter.

Ifølge DGCA, der er de indiske luftfartsmyndigheder, blev sagen afsløret ved, at et andet besætningsmedlem indrapporterede hændelsen gennem en særlig “whistleblower“ ordning.

Lydoptagelser slettet
Seneste udvikling i sagen fandt sted, da DGCA den 20. juni offenliggjorde en foreløbig rapport. Heraf fremgår det, at kaptajnen og to besætningsmedlemmer er blevet suspenderet for tjeneste i foreløbigt tre måneder, mens styrmanden slap for videre tiltale.

Undersøgelserne har indtil videre baseret sig på forklaringer fra de involverede samt vidneudsagn fra kollegerne på den pågældende flyvning. Det forholder sig nemlig sådan, at lydoptagelserne fra cockpittet angiveligt er blevet slettet ved en fejl.

Ifølge de afgivne forklaringer gik de to flight attendants ud i cockpittet for at servere te og forfriskninger efter ønske fra kaptajnen. Herefter blev de to flight attendants i cockpittet under flyvningen, hvor de ifølge afhøringerne talte med kaptajnen om biografture og ægteskabsforhold. Kaptajnen har under afhøringerne indrømmet, at han ved en fejl kom til at slå autopiloten fra i en flyvehøjde på 10.000 meter, og at han selv rettede op på fejlen, da han lidt efter blev opmærksom på den.

Sandheden om, hvad der virkelig skete i cockpittet på AI333 kommer sikkert aldrig frem. Men den vil sikkert også være kompromitterende for Air India og indisk luftfart generelt.