Hver anden indenrigspassager er forsvundet i Aarhus

Efter Cimber Sterlings konkurs er op mod hver anden passager forsvundet fra indenrigsruten mellem Aarhus og København. På trods af at SAS øger kapaciteten fra september, så leder lufthavnen stadig efter en ekstra operatør.

Cimber Sterlings konkurs den 3. maj var et alvorligt spark i nyrerne for de danske indenrigsruter, da selskabet befløj alle seks ruter. Værst gik det udover ruten mellem København og Billund, som Cimber Sterling var alene om at betjene. Først næste mandag bliver den rute genåbnet af SAS.

Men også i Aalborg og Aarhus lufthavn mærker man fortsat konsekvenserne af konkursen. I Aalborg gik indenrigstrafikken i juli tilbage med 16,1 procent i forhold til samme måned sidste år. Endnu værre ser det ud i Aarhus lufthavn, hvor der i juli var 47,9 procent færre indenrigspassagerer end i juli sidste år. Under 10.000 passagerer fløj i juli indenrigs mellem landets to største byers lufthavne.

Dermed er knap hver anden passager forsvundet. Og det på trods af at SAS stadig flyver på ruten.

Problemet er blot, at SAS ikke har været i stand til at sætte tilstrækkelig ekstra kapacitet ind til at opretholde samme samlede kapacitet på ruten som da SAS og Cimber Sterling fløj side om side.

I øjeblikket er der således kun fire daglige afgange på ruten. Og det er langt fra nok til det midtjyske erhvervslivs behov.

Selvom SAS fra starten af september vil have syv daglige returflyvninger, så ser lufthavnschefen stadig gerne, at en konkurrerende operatør meldte sin ankomst på ruten.

”Udfordringen er manglende frekvenser om eftermiddagen hjem fra CPH, hvilket koster lidt i forhold til de alternative transportmidler. Blandt andet derfor arbejder vi fortsat på at få endnu en operatør på ruten,” forklarer lufthavnsdirektør Ole Paaske.

Tilbage med fuld styrke
Cimber Sterlings konkurs har også påvirket charterflytrafikken fra Aarhus lufthavn. Antallet af charterpassagerer faldt således med 65,3 procent i juli til 4.305 passagerer. Det store fald skyldes, at Århus Charter har ikke kunnet skaffe alternativ kapacitet til at overtage de ruter, som Cimber Sterling skulle have fløjet.

”De er dog tilbage med fuld styrke med starten af vinterprogrammet, og får følge af Bravo Tours og Spies, i tillæg til StarTour, som allerede er i lufthavnen. Vinteren 2012/2013 og sommeren 2013 bliver dermed det stærkeste charterprogram i lufthavnens historie,” understreger lufthavnsdirektøren.

Midt i elendigheden kan han glæde sig over, at udenrigstrafikken fra Djursland-lufthavnen fortsætter med at vokse. Således fløj 27.479 passagerer ud i Europa fra Aarhus i juli. Det er en fremgang på 16,2 procent i forhold til sidste år.