Hver anden rejsende vil vælge all-inclusive

Den populære ferieform ‘all-inclusive’ med alt betalt hjemmefra har med stormskridt vundet popularitet hos danske ferierejsende. Hos rejsearrangøren Apollo overvejer hver anden gæst ifølge en kundeundersøgelse at holde vinterferie på et all-inclusive hotel.

For blot fem år siden var all-inclusive konceptet i sin spæde vorden. Således havde en af Danmarks største rejsearangører Star Tour dengang blot fire all-inclusive hoteller i sit program. Nu er det udvidet til mere end 240 hoteller, hvor gæsterne medpåmonteret armbånd kan nydefristelserne uden at skulle have pungen op.

All-inclusive succesen finder man hos alle rejsearrangører. Det gælder også forApollo, der i en nu kundeundersøgelse har fået dokumenteret, at halvdelen af alle danskere overvejer et all-inclusive hotel i forbindelse med vinterferien. Det stemmer godt med de faktiske bookingtal, hvor omkring 42 % af alle Apollosbestillinger til vinteren er foretagetpå etall-inclusive hotel.

”Normalt plejer cirka en tredjedel af vores kunder at vælge et all-inclusive hotel til deres vinterrejse. I år ser tendensen ud til at blive endnu mere markant. 50 % af Apollos kunder har i en netop overstået spørgeundersøgelse peget på, at de påtænker at bo på et all-inclusive hotel denne vinter. Da all-inclusive hotellerne normalt er de hoteller, der bookes først og dermed sjældent figurerer i sidste-øjeblikssalget, vil der sandsynligvis blive rift om dem”, forklarer Jan Lockhart, der er administrerende direktør hos Apollo.

Ifølge undersøgen foretrækkes all-inclusive i særdeleshed, hvis hotellet ligger et stykke fra den nærmeste by. Heruodver får man mest ud af all-inclusive konceptet, hvis man er en del af et større rejseselskab, der tager afsted sammen.

Herudover lægger de adspurgte kunder vægt på, at man ønsker at kende sit feriebudget hjemmefra. Endelig nævnes det, at det er trygt og bekvemt ikke at skulle gå rundt med kontanter og kreditkort, når man opholder sig indenfor hotellets område.

”All-inclusive er et koncept, som deler de rejsende i to grupper. Den ene kan godt lide konceptet og benytter det, fordi det giver en økonomisk overskuelig ferie, og fordi det er nemt at gå til. Den anden gruppe sværger til de traditionelle hoteller, da de ønsker at spise på en ny spændende restaurant hver aften”,vurderer Jan Lockhart.

For blot fem år siden var det kun cirka 2 % af alle Apollos gæster, der valgte et all-Inclusive hotel.

Foto:Et af de populære all-inclusive hoteller er Reef Playacar i Playa del Carmen i Mexico.