I løbet af den netop forgangne måned gik 2,5 millioner passagerer ombord i SAS-flyene, hvilket var en kende flere end sidste år. Belægningen gjorde dog måneden til noget særligt, siger topchefen.
Når man sammenligner tallene fra den midterste af de tre måneder, der udgør højsæsonen for ferierejser, med sidste år, viser det sig, at det gik den rigtige vej for SAS i år, da selskabet kunne indkassere en stigning på knap fem procent i antallet af juli-passagerer.
Sidste år fløj 2,4 millioner rejsende med det skandinaviske flyselskab i årets syvende måned, men det tal var i år steget til 2,5 millioner flypassagerer. Det er fortsat 10,7 procent lavere, end de omkring 2,8 millioner rejsende, som SAS havde ombord i løbet af juli 2019.
Belægningen endte på 87,4 procent
SAS oplyser, at der samlet set blev udbudt en sædekapacitet på 5.066 millioner passagersædekilometer i løbet af måneden, hvilket er godt fire procent flere end i 2023, hvor kapaciteten i juli var på 4.872 millioner passagersædekilometer.
Ud af 5.066 millioner passagersædekilometer blev 4.429 millioner solgt. Her kunne flyselskabet notere en stigning på seks procent sammenlignet med seneste år, da man på daværende tidspunkt solgt 4.177 millioner passagersædekilometer af den samlede kapacitet.
I den forgangne måned landede SAS en belægningsgrad på 87,4 procent. Det er 1,7 procentpoint højere end for et år siden, da belægningen i juli 2023 endte på 85,7 procent. I forhold til juli for fem år siden er den steget med 4,2 procentpoint fra 83,2 procent.
I løbet af måneden fløj SAS med en kende mere tomme fly, end tilfældet var hos konkurrenten Norwegian, der i juli endte med en belægningsgrad på 92,5 procent.
Flere SAS-flyvninger lettede efter planen
Regulariteten hos SAS var på 99,3 procent i løbet af måneden. Det svarer til, at 0,7 procent af de planlagte flyvninger blev aflyst, og det er en forbedring på 1,8 procentpoint i forhold til sidste år, da SAS på daværende tidspunkt registrerede en regularitet på 97,5 procent.
I juli sidste år var punktligheden 62,6 procent, mens den i år var på 75,4 procent. Det er vigtigt at bemærke, at SAS i mellemtiden har ændret definitionen således, at den nu måles på, hvorvidt et fly afgår inden for et kvarter af tidspunktet i tidtabellen, mens man sidste år målte på ankomsten.
Punktligheden måles ligedan hos Norwegian, og SAS var mere punktlige i juli, da 67,6 procent af flyvningerne hos det norske selskab afgik til tiden i juli, mens regulariteten dog var en 0,2 procentpoint højere, da den endte på 99,5 procent hos Norwegian.
En af de bedste hidtil
Koncernchef Anko van der Werff fra SAS betoner, at han ser frem mod den 1. september, hvor flyselskabet officielt træder ind i SkyTeam-alliancen. Han erklærer sig derudover tilfreds med den måde, som juli udviklede sig på.
“Vi er glade for at kunne konstatere, at antallet af passagerer fortsat stiger samt at vores regularitet var på 99,3 procent i juli. Belægningsgraden oversteg 87 procent, hvilket gør det til en af SAS’ bedste måneder nogensinde målt på load factor.”
Relaterede artikler:
SAS lander overskud: ”Et skridt i den rigtige retning”