Spanske Iberia har overraskende skabt sig en position som verdens mest punktlige flyselskab i oktober måned. Det er tredje gang i 2014, at det spanske flyselskab topper puntlighedsstatistikken.
Mange rejsende har en opfattelse af, at det spanske flyselskab Iberia er eksponent for den såkaldte “Mañana-kultur“, som man af og til kan møde på de spanske ferierejsemål.
Men det er tilsyneladende en skrøne, hvilket de seneste punktlighedstal fra FlightStats.com dokumenter. Her er Iberia i oktober måned verdens mest punktlige flyselskab, idet 90,05 procent af samtlige 15.635 flyvninger havde rettidig ankomst.
Det er tredje måned i løbet af 2014, at Iberia indtager punktlighedstoppen blandt de 47 såkaldt globale flyselskaber. I løbet af de seneste 18 måneder har Iberia en samlet rettidighed på imponerende 87 procent.
Iberia turn-around omkring punktlighed har været en del af en langstrakt proces, der tog sin begyndelse med opførelsen af Terminal 4 i Madrid-Barajas lufthavnen i 2006. Terminalen benyttes udelukkende af Iberia og selskabets partnere i Oneworld, og her har Iberia løbende iværksat mange fartskabende fordele, der har øget punktligheden betydeligt.
SAS på tredjepladsen
På oktober måneds punktlighedsliste over globale flyselskaber finder man russiske Aeroflot på en andenplads med 89,62 procent rettidige ankomster, mens SAS må tage til takke med en placering som nummer 3, idet 89,56 af flyvningerne ankom rettidigt.
I kategorien “større flyselskaber“ var Finnair i oktober måned det mest punktlige flyselskab med 93,86 procent rettidige ankomster foran Germanwings med 92,72 procent af flyvningerne, der ankom tiltiden.
Endelig opererer FlightStats med en kategori, der hedder “regionale flyselskaber“, og her er det lettiske airBaltic, der topper listen med en rettidighed 95,26 procent. Der er dog kun 3.522 flyvninger med i målingen, idet selskabet ikke er større. Andenpladsen i den regionale måling indtager spanske Iberia Express med 92,39 procent, mens norske Widerøe er det tredjemest punktlige flyselskab med 91,97 procent.