Iberia går i clinch med strejkende piloter

Iberia beskylder sine strejkende piloter for at være den største trussel mod selskabet. Iberia mener, at det er piloternes egen skyld, at det omstridte Iberia Express har set dagens lys.

Iberia går i skarpe vendinger i clinch med fagforeningen SEPLA, der organiserer selskabets piloter. I gennem flere måneder har piloterne gennemført punktstrejker i protest mod etableringen af datterselskabet Iberia Express.

SEPLA har forlangt, at piloterne i Iberia Express skal være omfattet af de samme kollektive overenskomster, med de samme betingelser og begrænsninger, som Iberia’s piloter. Men det afviser Iberia og peger på, at produktiviteten hos Iberia’s piloter er den laveste i Spanien.

En Iberia-pilot flyver i gennemsnit 650 timer om året, mens piloter i konkurrerende selskaber flyver mere end 800 timer. For at Iberia Express kan konkurrere er det tvingende nødvendigt, at piloterne ikke også kun flyver 650 timer om året, men at produktiviteten kan komme op på niveau som konkurrenternes, fastslår selskabet.

Iberia peger på, at det nye flyselskab vil skabe omkring 500 arbejdspladser i et land med mere end fem millioner arbejdsløse. Et tal som vil fordobles, nårflyselskabet når op på fuld kapacitet.

Tanken er, at Iberia Express skal styrke moderselskabet Iberia i konkurrencen på de spanske indenrigsruter og får i første omgang en enhedsflåde på 13 Airbus A320 fly. Iberia Express skal koncentrere sig om korte og mellemlange ruter som et lavprisflyselskab, men skal også videreudvikle egne markeder og destinationer, der kan styrke selskabets hub i Madrids Barajas-lufthavn.

Piloterne har strejket 26 gange de sidste 30 år, og har de seneste fem måneder varslet 66 strejkedage. 24 dage blev aflyst efter at den spanske regering havde mælet i konfikten. Men i sidste uge annoncerede SEPLA 30 nye strejkedage. Piloterne vil således strejke hver mandag og fredag frem til slutningen af juli måned.

Iberia: piloternes egen skyld
Ifølge Iberia er piloterne faktisk selv skyld i, at Iberia Express er blevet en realitet. Iberia har indgået aftaler med personalet på jorden og kabinepersonalet om at begrænse omkostningerne og øge produktiviteten med henblik på at genskabe rentabiliteten i flyselskabet. På trods af mere end 60 møder over en toårig periode, viste det sig umuligt at nå til en lignende aftale med piloterne.

Luftfartsselskabet så derfor ingen anden mulighed, end at oprette et helt nyt selskab, hvor man kunne operere en række kort- og mellemdistanceruter, som ikke ville være rentable at operere i Iberia-regi. Ruter, som er centrale som føderuter til Iberias omfattende langdistancenetværk.

Iberia beskylder desuden SEPLA for selv at være den største trussel mod Iberias fremtid.

”60 strejke dage er ikke den bedste måde at tiltrække seriøse investorer til virksomheden eller den nødvendige kapital for at sikre overlevelse og fremtidig vækst. Tværtimod skræmmer det investorer og kunder væk, og udgør en uansvarlig handling. SEPLA udgør den største trussel for Iberias fremtid,” skriver selskabet i en bramfri pressemeddelelse.

Bruge alle midler
Det spanske luftfartsselskab slår fast, at det vil fortsætte med at bruge alle midler for at sikre fremtiden for Iberia og dets mere end 20.000 medarbejdere.

Passagerer, der flyver med Iberia til og fra Norden, kan glæde sig over, at selskabet kun flyver én gang dagligt fra Madrid til København og Stockholm. Det betyder, at ruterne ikke bliver ramt af de massive aflysninger, som strejkerne medfører. Spansk lov dikterer nemlig, at selskabet er forpligtiget til at opretholde et vist minimum af service. Derfor kan Iberia ikke aflyse afgange på ruter, hvor selskabet kun flyver én gang om dagen.