Boeing 767-300 fra euroAtlantic Airways. (Foto: Toshi Aoki - JP Spotters | CC 3.0)

Icelandair med Boeing 767 til Billund

Icelandair mangler i sommertrafikprogrammet otte Boeing 737 MAX, og det betyder, at der kommer Boeing 767 til Billund og Dash 8-Q400 til Bergen.

For mange flyselskaber, der havde disponeret Boeing 737 MAX i sommertrafikprogrammet, har det været et større puslespil at sikre sig erstatningskapacitet og omdisponering af fly.

Dette har Icelandair også oplevet, da selskabet efter planen skulle have haft otte Boeing 737 MAX til at betjene rutenettet i sommertrafikprogrammet og i særdeleshed i højsæsonen. Derfor er der wetleaset to Boeing 767-300 fra portugisiske euroAtlantic Airways samt en Boeing 757-200 fra spanske Privilege Style til at dække ind for de manglende fly.

De ændringer kommer danske rejsende til at kunne mærke. På rundturen fra Keflavik International Airport til Billund Lufthavn den 3. maj er der således indsat en Boeing 767-300 med 262 sæder fra euroAtlantic. Herudover har samme fly siden den 17. april været anvendt på ruten fra Keflavik til København på udvalgte afgange.

Tre timer i turbopropfly
Mens lufthavnene i både København og Billund får besøg af de store langdistancefly fra Icelandair, så må Flesland-lufthavnen ved Bergen i en to ugers periode i maj tage til takke med at blive nedgraderet fra Boeing 757 til Dash 8-Q400 turbopropfly.

I perioden fra 2. til 14. maj skal Icelandair-datterselskabet Air Iceland Connect betjene ruten fra Keflavik til Bergen med tre 18 år gamle Dash 8-Q400, som SAS oprindeligt fik leveret lige efter årtusindeskiftet. Samtlige tre fly af denne type hos Air Iceland Connect var blandt de fly, som SAS den 28. oktober 2007 satte på jorden efter tre på hinanden følgende hændelser med fejl på landingsstellet.

De 76-personers store fly skal i den nævnte periode erstatte Boeing 757-200-flyene, der har plads til 183 passagerer. Flyvetiden fra Keflavik til Bergen er beregnet til tre timer, mens der forudsættes tre timer og 15 minutter den modsatte vej.

Fra den 15. maj til den 31. maj skal der atter Boeing 757 på Bergen-ruten, mens Icelandair indtil videre har disponeret Boeing 737 MAX 9 fra den 1. juni. Det er dog ikke sandsynligt, at EASA-godkendelsen af MAX-flyene er på plads på dette tidspunkt.

 

Relaterede artikler:

Icelandair lukker to Nordamerika-ruter

Icelandair erstatter 737 MAX med Boeing 767

Flere Boeing 767-fly til Icelandair

Icelandair indsætter B737 MAX 8 og 9 på CPH