Trods øget omsætning og marginalt flere passagerer måtte Icelandair i første kvartal se det primære driftsresultat blive reduceret med 83 procent.
Selvom der igennem de senere år er sket en sæsonmæssig udjævning af flytrafikken mellem Europa og Nordamerika via Keflavik-lufthavnen på Island, er det stadig i højsæsonen, at pengene skal tjenes hjem til Icelandair.
Det viser selskabets resultat for første kvartal af 2018 også, idet det islandske flyselskab kom ud med et primært driftsunderskud (EBITDA) på 18,2 millioner dollars, mod næsten 10 millioner dollars i undersked året før. Omregnet til danske kroner svarer det negative driftsresultat til 112,4 millioner kroner og repræsenter et fald på næsten 83 procent.
Tilbagegangen i indtjeningen skyldes ikke færre passagerer. Faktisk steg antallet af passagerer i første kvartal med 0,3 procent til 659.200 på de internationale flyvninger. Samtidig blev omsætningen i koncernen øget med 21 procent, så det er et andet sted, at det er gået galt.
Belægningen på de internationale ruter faldt nemlig med 1,1 procentpoint til 76,3 procent, og i kombination med stigende brændstofpriser, øgede personaleomkostninger samt ubalance mellem den islandske krone og amerikanske dollars, har det været med til at påvirke kvartalsresultatet i negativ retning.
Holder fast i forventningerne
På trods af resultattilbagegangen i første kvartal beholder Icelandairs ledelse troen på, at det vil være muligt at levere et primært driftsresultat på mellem 170 og 190 millioner dollars for hele kalenderåret, eller hvad der svarer til 1.050 til 1.175 millioner danske kroner.
“Vores resultat for første kvartal var i tråd med vore forventninger. Omsætningen steg med 21 procent, men som vi havde forudset, ville underskuddet stige i forhold til samme periode sidste år. Selskabets finansielle position er fortsat stærk, og vi har succesfuldt sikret os finansiering af de nye fly, der er på vej ind,” siger Björgólfur Jóhansson, koncernchef for Icelandair.
Icelandair har allerede taget levering af de første tre af 16 Boeing 737 MAX 8, der skal medvirke til at sænke selskabets driftsomkostninger. I dag råder Icelandair således over 32 fly til den internationale passagertrafik fordelt på Boeing 757, 737 MAX og 767. Samlet beskæftiger koncernen 51 fly, når man medregner fragtfly og datterselskaberne Loftleidir og Air Iceland.
“Vi ser store muligheder for at vækst og udvikling i selskabet i de kommende år. Icelandair-koncernen har en klar strategi, en stærk finansiel position og et enestående personale. Fremtiden ser lys ud for selskabet,” fastslår koncernchefen.
Relaterede artikler:
Icelandair vil købe portugisisk flyselskab