Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India.

Indere vil have Lufthansas hjælp

Med hjælp fra Lufthansa håber den indiske regering, at Star Alliance-medlemmerne vil give Air India en ny chance for at komme med i det gode selskab.

Den indiske regering ønsker at få genoptaget Air Indias optagelse i Star Alliance. Derfor har den indiske luftfartsminister henvendt sig til Lufthansa, der er en af alliancens toneangivende medlemmer. Inderne ønsker, at tyskerne skal være mentorer og gøde jorden for at det statslige luftfartsselskab fra verdens største demokratiske land kan blive medlem af den klub, som man tilbage i 2008 forsøgte at komme ind i.

I 2011 blev optagelsesprocessen imidlertid sat på pause på grund af Air Indias store økonomiske problemer. I mellemtiden er det privatejede Jet Airways begyndt at lege med tanken om at gå ind i en af de tre store luftfartsalliancer. Og her står netop Star Alliance højest på Jet Airways’ prioriteringsliste. Samtidig blev Star Alliance’ interesse for Jet Airways styrket efter en knap to måneder lang strejke i forsommeren blandt de ansatte i Air India.

Det er tilsyneladende udsigten til at Jet Airways vil blive optaget mens Air India fortsat står uden for det gode selskab, som har fået regeringen til at tage kontakt til Lufthansa.

Det tyske luftfartsselskab stiftede sammen med SAS, Air Canada, Thai Airways og United Airlines Star Alliance i 1997. Inderne har givet Lufthansa en række fordele i det indiske luftrum og i de indiske lufthavne. Og det er de fordele, som inderne nu vil være motiverende for, at tyskerne lægger et godt ord ind for Air India.

Vigtigt at få fodfæste
Indien er den største hvide plet på kortet over luftfartsalliancernes globale dækning. Ingen indiske luftfartsselskaber er i dag medlemmer af Star Alliance, SkyTeam eller oneworld. Kingfisher Airlines vil gerne ind i oneworld, men selskabets fortsatte økonomiske problemer har betydet, at selskabet indtil videre har måttet skyde en hvid pil efter det ønske.

Indien forventes sammen med Kina og Brasilien at blive de største økonomiske vækstcentre i de kommende år. Det er derfor strategisk vigtigt for alliancerne at få fodfæste i Indien. Og hvis Air India kan overbevise Star Alliance-medlemmerne om at selskabet har gjort store fremskridt det seneste år, vil medlemmerne af verdens største luftfartsalliance uden tvivl være interesserede i at kunne tage det indiske stik hjem. Og hvis Jet Airways også tilslutter sig, vil Star Alliance for alvor give SkyTeam og oneworld baghjul.