Det indiske flyselskab IndiGo åbner til sommer ruter til to europæiske destinationer, og de vil blive betjent med en dampleaset Boeing 787 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways.
Den Boeing 787-9 Dreamliner, som indiske IndiGo har dampleaset fra Norse Atlantic Airways, skal i den kommende sommer flyve fra Indien til to europæiske destinationer.
Således oplyser IndiGo, at selskabet åbner sine to første direkte ruter til Europa i den kommende sommer. Destinationerne er Manchester og Amsterdam. Ruten til Manchester vil være den eneste direkte rute fra Indien til det nordlige Storbritannien, lyder det.
Det har længe været et stort ønske for IndiGo at åbne ruter til Europa. Flyselskabet har indledningsvis gennem de seneste to år opbygget sit brand i Europa via flere codeshare-partnerskaber, der forbinder flere europæiske byer med Indien.
Der bliver tre ugentlige flyvninger til både Manchester og Amsterdam, og ruterne forventes åbnet i juli i år – forudsat alle nødvendige myndighedsgodkendelser.
Et spændende kapitel
Pieter Elbers, koncernchef hos IndiGo, fortæller, at ruterne til Europa markerer et spændende kapital i flyselskabets vækstrejse.
”Indien har stærke bånd både med Storbritannien og Holland inden for forretning og turisme; og der er en stor indisk diaspora, der bor i disse lande. Disse nye flyvninger vil gavne både vores eksisterende og potentielle kunder, som flyver på disse ruter,” siger han.
”Disse nye IndiGo-langdistanceruter er et skridt i retning af at komme tættere på at realisere vores fælles vision om at opbygge Indien til et globalt luftfartsknudepunkt.”
IndiGo har ikke oplyst, hvilke indiske byer der flyves fra på ruterne til Manchester og Amsterdam. Det er dog ikke utænkeligt, at der kan være tale om ruter fra enten Delhi eller Mumbai.
Har leaset i alt fire Norse-fly
De to kommende Europa-ruter fra IndiGo skal altså betjenes med en Boeing 787-9 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways. Flyet er på en damplease-aftale, som begyndte 1. marts i år. Damplease betyder, at Norse stiller med fly og piloter, mens IndiGo leverer kabinebesætninger.
Dreamliner-flyet er dampleaset i foreløbigt seks måneder frem med mulighed for forlængelse op til 18 måneder. I første omgang flyver flyet på IndiGo-ruten mellem Delhi og Bangkok, inden det til sommer vil blive sat ind på ruterne til Manchester og Amsterdam.
Aftalen om damplease af ét fly kommer i forlængelse af en hensigtserklæring fra november sidste år om at wetlease i alt seks fly fra Norse til IndiGo. Senest er det dog blevet bekræftet, at der foruden det første fly skal yderligere tre fly på fast kontrakt hos det indiske flyselskab fra begyndelsen af andet halvår af 2025 og op til 18 måneder frem. Norse kalder denne del af aftalen for wetlease, mens IndiGo kalder det damplease.
Afventer levering af egne langdistancefly
IndiGo oplyser, at når de samlede fire fly fra Norse Atlantic Airways er kommet til Indien senere på året, vil selskabet potentielt være i stand til at øge antallet af frekvenser på ruterne til Manchester og Amsterdam.
Herudover evaluerer IndiGo løbende andre vigtige markeder i Europa med henblik på eventuelt at åbne flere langdistanceruter fra Indien.
At IndiGo har valgt at lease fly fra Norse gør, at selskabet kan komme tidligere ind på det europæiske marked. Situationen er nemlig den, at IndiGo afventer levering af både Airbus A321XLR og Airbus A350-900 fra 2027 og frem. Således kan der altså hentes erfaring med Norse-fly, inden egne fly kan blive sat ind på ruterne til Europa.
Relaterede artikler: