Boeing 787-9 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways. (Foto: Malcolm Nason | Norse Atlantic Airways | PR)

Norse sender fly til Indien

Norse Atlantic Airways og et indisk flyselskab har indgået damp lease aftale om Boeing 787 Dreamliner fly. IndiGo kan på sigt lease flere fly hos Norse for at kickstarte satsning på langdistanceruter.

Norse Atlantic Airways har underskrevet en aftale om at sende en af selskabets Boeing 787-9 Dreamlinere på vingerne hos det indiske flyselskab IndiGo. Flyet forventes at være i drift i marts, og det skal flyve langdistanceruter ud af Indien.

Aftalen kommer i forlængelse af en hensigtserklæring om at wetlease i alt seks fly til IndiGo, som blev indgået i november i fjor. Denne hensigtserklæring repræsenterede en anslået værdi på 462 millioner dollars, eller hvad der svarer til lidt mere end 3,3 milliarder kroner.

Derfor er det givetvis en streg i regning for det økonomisk trængte flyselskab, at der i første omgang kun er tale om et fly og ikke seks.

Aftalen med IndiGo har en løbetid på seks måneder, og den kan forlænges til op til 18 måneder. Selv beskriver Norse aftalen som en wetlease aftale, hvor der skal leveres fly og besætninger, men i en senere pressemeddelelse fra IndiGo hævder det indiske flyselskab, at der er tale om en damp lease, hvor Norse kun skal levere fly og piloter.

Vigtig milepæl
Aftalen med det indiske flyselskab er vigtig for Norse, hvilket selskabets CEO og grundlægger også giver udtryk for i en børsmeddelelse.

“Denne kontrakt repræsenterer en vigtig milepæl for Norse, da vi samarbejder med et af de største og mest velrenommerede flyselskaber i verden. Vi ser frem til at støtte IndiGos langdistanceruter og til at levere en enestående rejseoplevelse til deres kunder” siger Bjørn Tore Larsen, CEO og grundlægger af Norse Atlantic Airways, i en meddelelse.

Norse har siden 2021, da det første fly blev sendt i luften, ikke været i stand til at opnå en rentabel drift. Selskabet, der har den tidligere Norwegian topchef, Bjørn Kjos blandt aktionærerne, har leveret en stribe af underskud og samlet tabt 3,1 milliarder kroner.

Norse har flere gange været nødt til at få tilført ny kapital for at kunne holde flyselskabet på vingerne, og tidligere har en del af flyene været på kontrakte hos spanske Air Europa.

 

Relaterede artikler:

Norse fløj med halvanden million passagerer i 2024

Medie: Norse wetleaser seks fly til indisk flyselskab

Efter nyt underskud: Seks fly skal på wetlease