Ingen kold lasagne til SAS-kunderne

SAS skruer igen op for markedsføringen. Det er atter selskabets punktlighed, der skal kommunikeres i en større kampagne, der netop er igangsat. Budskabet er kort og godt, at hvis der flyves med SAS, kommer man hjem til tiden.

For sent hjem, kold lasagne og ungerne er faldet i søvn. Det er et billede, som de fleste kan forstå og som appellerer til den dårlige samvittighed hos den travle familiefar, der via karrieren har et sted mellem 25 – 50 rejsedage om året.

Det er også netop ham, som SAS ønsker at ramme i den nye kampagne, hvor punktlighed endnu engang er budskabet. Kampagnen er eksekveret ved hjælp af print- og onlinemedier og med følgende korte statements:

Kold lasagne?
Flyv med os, og kom hjem til tiden.

Det handler ikke om at komme fra A til B…
Det handler om at komme fra A til B til tiden.

En aftale er en aftale.
Punktlighed er lige så vigtigt for os som for dig.

Mål: 0 %
Vi arbejder hårdt på at flyve helt uden forsinkelser

Punktlighed varer længt
Hvad betyder en times flyforsinkelse egentlig i den store sammenhæng? Ikke andet end at lasagnen er blevet kold, og underne er faldet i søvn, når du kommer hjem.

I hvor høj grad kan SAS så leve op til dette? Ifølge Flightstats.com, der følger luftfartsselskabernes punktlighed, var SAS i 2009 et af de allermestpræcise selskaber med en punktlighed på 89,6 %. Men i april månede havnede SAS lagt ned i tabellen, idet Skandinavien var særligt hårdt ramt af askeskyen med store forsinkelser og aflysninger til følge.

Men én særlig positiv historie har der dog været på det seneste omkring SAS-punktligheden. Torsdag den 6. maj satte SAS en slags rekord i Oslo-Gardermoen lufthavnen.I alt 100 % af samtlige SAS afgange ankom indenfor 15 minutter, 84,7 % indenfor 3 minutter samtidig med100 % regularitet, hvilket vil sige ét døgns operation uden aflysninger.

“SAS er gode, menalligevel er 100% ikke hverdagskost,“ udtaler lufthavnsdirektørNic Nilsen ifølge Boarding.noi en kommentar til den imponerende statistik.