Ingen oversøiske Norwegian-ruter fra København

Det norske lavprisflyselskab Norwegian vil efter al sandsynlighed flyve udenom København, når selskabet i foråret 2013 forventes at åbne langdistanceruter til i første omgang Bangkok og New York. Asien-ruten skal udgå fra Stockholm, mens USA-ruten er planlagt til at udgå fra Oslo.

Der har været meget “uldensnak“ fra det norske lavprisflyselskab Norwegian i forhold til selskabets planer om langdistanceflyvninger fra Skandinavien til Bangkok og New York.

Men hvis Norwegian skal i luften med Dreamliner-fly til Asien og Nordamerika i 2013, er tiden snart inde til at blive mere konkret om planerne.

Derfor havde Norwegian-bossen Bjørn Kjos, der i Norge næsten har status af folkehelt, valgt at tale ved åbningen af Reiselivsmessen Oslo 2012 i fredags.

I et efterfølgende interview med Dagbladet.no kunne Bjørn Kjos afsløre, at selskabet forventer at sætte billletterne til de nye oversøiske lavprisruter til salg sidst på sommeren.

Stockholm og Oslo bliver ankomstbyer

Men Norwegian satser ikke alene på skandinaviske rejsende til Asien og Nordamerika. Der er også en forventning om en stor turiststrøm i den modsatte regning, især fra det asiatiske marked.

Der vil komme horder af asiater til Europa.Passagervæksten fra Asien bliver mindst fem gange så stor som passagervæksten indenfor Europa,“ sagde Bjørn Kjos til Dagbladet.no.

Herudover afslørede Norwegian-topchefen, at han forestillede sig, at Stockholm-Arlanda bliver ankomstlufthavn for trafikken fra Asien, mens Gardermoen vil tage imod passagererne fra de vestlige destinationer, hvilket i første omgang vil sige New York. Men flere andre destinationer har været nævnt – blandt andet den brasilianske millionby Rio de Janeiro.

Asiatisk lavprisflyselskab opgiver Europa-ruter

Mens Norwegian venter på et mere præcist leveringstidspunkt for det første Dreamliner-fly, har selskabet fået hjælp fra en uventet kant. Det succesfulde malaysiske lavprisflyselskab Air Asia X har besluttet med virkning fra udgangen af marts måned at lukke lavprisruterne fra Kuala Lumpur til London og Paris. Air Asia X angiverstigende brændstofpriser og nye skatter og afgifter som årsagen til rutelukningerne.

Lukningen berører seks ugentlige afgange mellem Kuala Lumpur og London samt fire ugentlige afgange fra den malaysiske hovedstad til Paris.

Netop de høje brændstofpriser bør kunne give en konkurrencefordel hos Norweigan.

“Dreamlineren kommer tilat revolutionere langdistanceflyvningene. Flyet vil brænde 22-23 ton mindre jetfuel på en tur-retur-rejse Oslo-Bangkok.Det kommer passagererne til gode i form af lave priser,“ siger Bjørn Kjos, derlover, at de billigste billetter vil koste omkring 2.000 kroner.

Under alle omstændigheder er tiden inde til, at Norwegian får konkretiseret langruteplanerne.Ellers er der fare for, at Bjørn Kjos med sine mange ord har skrevet en check, der i sidste ende ikke er dækning for. Fastholdelse af markedets interesse for den dristige norske satsning vil itiden frem til salgsstarten kræveflerefakta på bordet.