Ingen sikkerhed for nye ruter i Singapore-samarbejde

Det er langt fra sikkert, at den nye samarbejdsaftale mellem SAS og Singapore Airlines vil udmønte sig i en ny rute fra Stockholm til Singapore eller flere flyvninger på den eksisterende rute fra København. For konkret indhold kniber det med i aftalen.

For udeforstående kan det være svært at gennemskue hvad det nye samarbejde mellem SAS og Singapore Airlines, som parterne præsenterede i sidste uge, konkret skal bestå i.

Simon Pauck Hansen, der er ansvarlig for SAS’ interkontinentale flyvninger, anerkender, at der i den aktuelle udmelding ikke er så meget mere konkret om samarbejdet, end der har været i de to tidligere udmeldinger, som er kommet fra parterne inden for de seneste 12 måneder.

”Det nye er, at vi har en endelig aftale med en færdig strategi for samarbejdet. Men det er nok mere en information til børsmarkedet om at den endelige aftale er på plads, end det er information til kunderne,” siger Simon Pauck Hansen.

Mellemlang periode
Det mest konkrete i den nye udmelding om samarbejdet er, at parterne vil se på at etablere en rute fra Singapore til Stockholm, når markedsforholdene er gunstige til det.

Aftalen er nu sendt videre til godkendelse hos konkurrencemyndighederne i Singapore og EU. Myndighederne i Singapore arbejder i et tempo der gør, at SAS først forventer en godkendelse i efteråret 2012. Og den nye rute får derfor ikke premiere til vintersæsonen.

”Det bliver inden for en mellemlang periode, men det er klart, at der ikke kommer til at gå ti år,” understreger Simon Pauck Hansen. Han tilføjer dog, at det indtil videre kun er intentionen at åbne den kommende rute til Stockholm.

”Der er ingen garanti for, at det i sidste ende bliver til noget. Vi skal som enhver anden hele tiden sikre os, at vi ikke lægger mere kapacitet i markedet, end der er efterspørgsel til.”

Overkapacitet har fået Finnair til at reducere antallet af flyvninger fra Helsinki til netop Singapore fra syv til fire afgangeom ugen fra december i år. I marts 2013 forventer finnerne at gå tilbage til syv ugentlige flyvninger.

”Vi er ikke tilfredse med belægningsprocenten og salget fra Asien er ikke så godt, som vi gerne ville have det til at være,” forklarer Finnairs nordiske chef, Kenneth Gillberg.

Stjæler Asien-trafik
Bortset fra enkelte direkte ruter fra Stockholm og Oslo, så udgår de interkontinentale SAS-ruter i dag fra København. At SAS i samarbejde med SingaporeAirlineshar ambitioner om at starte en helt ny rute fra Stockholm til Singapore i stedet for at fokusere på at udbygge det interkontinentale ruteudbud i København hænger sammen med, at Finnair og andre konkurrenter”stjæler” for stor en andel af Asien-trafikken fra Stockholm.

”Vores andel af trafikken til Asien fra Stockholm Arlanda er lavere end vi ønsker at den skal være. Arlanda er underserviceret med direkte forbindelser til Asien, men det kræver en stærk partner med et stort hub i Asien. Og det kan vi få med Singapore Airlines,” forklarer Simon Pauck Hansen.

I meddelelsen siger Singapore Airlines øverste chef, Goh Choon Phong, også, at man på sigt vil se på at øge antallet af ugentlige flyvninger mellem Singapore og København, når markedsforholdene er gunstige nok til det. Det er en rute, som Singapore Airlines i dag beflyver tre gange om ugen. Men selskabet havde, ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger, gerne set, at parterne i fællesskab opgraderede til mindst fem ugentlige afgange for at gøre ruten mere attraktiv for forretningsrejsende og forbinde de to Star Alliance-knudepunkter Singapore og København.

Ifølge Simon Pauck Hansen er den nye rute mellem Stockholm og Singapore sidestillet på prioriteringslisten med ønsket om flere frekvenser mellem København og Singapore.