I næste uge indvier lufthavnen i Wien en ny terminal dedikeret til Austrian Airlines og vennerne i Star Alliance. I Københavns Lufthavn forhindrer de fysiske rammer, at man kan samle Star Alliance-fly på samme måde.
Selvom Københavns Lufthavn bruges af 16 ud af de 25 nuværende medlemmer af Star Alliance, så er det ikke fysisk muligt at samle medlemmernes fly ved gates ved siden af hinanden i den samme finger, sådan som man fra næste uge vil gøre i Wiens lufthavn.
Den 5. juni indvier den østrigske hovedstadslufthavn nemlig en helt ny terminal dedikeret udelukkende til det lokale Austrian Airlines og selskabets venner i Star Alliance. Den nye terminal, med navnet ”Austrian Star Alliance Terminal”, gør det lettere for passagererne at skifte fly blandt alliancens medlemmer. I alt 21 Star Alliance-selskaber flyver til og fra Wien. Kun Brussels Airlines og Turkish Airlines samt flyvninger til og fra USA følger ikke med over i den nye terminal.
Spredt ud over fingrene
I Københavns Lufthavn har man siden indvielsen af Terminal 3 i 1998 haft fælles indcheckning på landsiden i terminalen for Star Alliance-selskaberne. Men når man kommer gennem sikkerhedskontrollen og ind i afgangshallerne, er flyene fra de 16 Star Alliance-selskaber, som flyver til og fra Amager-lufthavnen, spredt ud overde tre udenrigsfingre A, B og C.
Lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, forklarer, at det er fysiske begrænsninger, der gør det umuligt at tilbyde Star Alliancen parkering af flyene side om side.
”Det er simpelthen ikke fysisk muligt at lave en terminal, der kan rumme alliancens selskaber, som både flyver til lande inden for og uden for Schengen. Men vi forsøger så vidt muligt at parkere flyene der, hvor det giver mest mening,” siger Søren Hedegaard Nielsen og peger på, at SAS og Lufthansa’s europæiske flyvninger oftest udgår fra lufthavnens finger B.
Til gengæld får flyene fra Austrian Airlines, TAP Air Portugal, Brussels Airlines, Adria Airways, Blue1, Croatia Airlines, LOT og Swiss oftest plads ved gates i finger A, mens flyene fra United, Turkish Airlines, Egyptair, Air Canada, Thai Airways og Singapore Airlines samt SAS’ langrutefly tager passagerer ombord i Finger C, der håndterer alle flyvninger til lande uden for Schengen.
Hvis Star Alliance-selskaberne måtte ønske at rykke tættere sammen i Københavns Lufthavn, så er det selvfølgelig noget, som lufthavnen er parat til at diskutere nærmere, understreger Søren Hedegaard Nielsen.