ATR72-600 c/n 1343 med testregistrering F-WWEC (Foto: Ata Tavanei/JetPhotos.net)

Ingen vil kendes ved to nye ATR72-600 fly

På flere produktionslister står to nye ATR72-600 fly til at blive leveret til Flybe med produktion for SAS. Men hverken Flybe eller SAS vil vedkende sig det.

I dag opererer brtitiske Flybe fem ATR72-600 fly på vegne af SAS, mens danske Jet Time flyver med otte fly af samme type for det skandinaviske flyselskab. Noget kunne dog tyde på, at to nye ATR72-fly er på vej ind i SAS-flåden.

Den 13. september i år gennemførte et nyt ATR72-600 fly den første testflyvning. Flyet har konstruktionsnummer 1343 og står i flere flåderegistre opført til at blive leveret til Flybe, hvor det skal på britisk register som G-FBXF og flyve for SAS. Det samme er tilfældet med konstruktionsnummer 1359, der i luften første gang den 25. oktober. Også dette fly skulle ifølge flere registre være på vej til SAS via Flybe med registreringen G-FBXG.

Men enten er transaktionen mellem leasingselskab, Flybe og SAS ikke gennemført endnu, eller også er der tale om en fejlregistrering i disse registre.

“Det ved vi ikke noget om,” lyder det fra Mariam Skovfoged, pressechef i SAS Danmark, når der spørges ind til de to ATR-fly, som hævdes at være på vej til SAS. Tilsvarende er en pressetalsmand fra Flybe ligeså ordknap:

“Vi kan bekræfte, at vi per 30. september 2016 opererede fem ATR72-500 fly på vegne af SAS. Vi har ingen yderligere ordrer.”

Tre fly retur til Jet Time
Samtlige fem ATR72-fly har Flybe leaset på seksårige aftaler fra Singapore-selskabet Avation Plc. Leasingselskabet råder i dag over 18 ATR72-fly og har yderligere ni fly i ordre, så der kunne være gode muligheder for Flybe for at sikre sig flere fly på en leasingaftale, hvis SAS er klar til at udvide samarbejdet.

“Vi har færdiggjort ordren på de fem fly fra Flybe og SAS. Det femte fly blev leveret i februar. Der er ikke flere ordrer placeret hos os,” siger Rod Mahoney, kommerciel direktør hos Avation Plc til CHECK-IN.dk.

SAS afsluttede ved udgangen af oktober måned en korttidsaftale med Jet Time om wetlease af tre ATR72-500 fly. Denne aftale er ikke blevet forlænget, og hvis SAS skal opretholde samme produktion i det kommende sommertrafikprogram, vil det angiveligt være nødvendigt at få sikret sig en erstatningskapacitet.

Det kunne meget vel være to nye ATR72-600 fly opereret af Flybe, men selvom både SAS og Flybe begge har udtrykt, at forudsætningerne er til stede for at udvide samarbejdet, er en eventuel aftale herom endnu ikke kommet på plads.

 

Relaterede artikler:

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

SAS og Flybe udvider samarbejde

Flybe har fundet sine SAS-fly

Flybe skal flyve for SAS