Trods en befolkning på knapt 320.000 indbyggere har luftfartsselskaber fra USA, Storbritannien og Norge nu kastet sig over det islandske marked, der fremover forventes at have en voldsom overkapacitet. Det vil øge presset på Icelandair-gruppen.
Islandsk luftfart har stolte traditioner indenfor lavprisflyvning. I 1944 blev selskabet Loftleidir etableret ogvar pioner indenfor lavprisflyvning mellem Europa og USA med udgangspunkt i ruter fra Luxembourg Airport via Island.
Loftleidir blev i 1973fusioneret medFlugfelag Islands, der dermed dannede grundlag for etableringen af Icelandair.
Icelandair Group består i dag af hovedselskabetIcelandair, indenrigsflyselkabet Air Iceland samt kapacitetsoperatøren Loftleidir Icelandic.
Men Icelandair har igennem de senere år fået stigende konkurrence. Først og fremmest er der lavprisflyselskabet Iceland Express, der har presset Icelandair på punkt-til-punkt trafikken til de større europæiske byer samt på ruter til eksempelvis New York, Chicago og Boston.
Det er dog ikke kun fra det islandske lavprisflyselskab, at konkurrencen har været stigende. Amerikanske Delta Air Lines etablerede noget overraskende en rute mellem New York-JFK og Keflavik International Airport i sommertrafikprogrammet 2011. En rute, der også er planlagt til at fortsætte i 2012 med fem ugentlige afgange.
Flere lavprisflyselskaber på vej
Men sommeren 2012 ser ud til at blive den hidtil vanskeligste for Icelandair i forhold til den stigende konkurrence.
Den tidligere Iceland Express-direktør Matthias Imsland har sammen med lokale investorer etableret det nye islandskelavprisflyselskab WOW air, der går i luften den 1. juni med ruter til 12 europæiske byer – herunder København.
Herudover har det britiske lavprisflyselskab easyJet annonceret en rute fra London-Luton til Keflavik med tre ugentlige afgange. Ruten etableres med start den 27. marts 2012.
Senest har det norske lavprisflyselskab Norwegian meldt sin ankomst til vulkanøen i nordatlanten. Det sker den 7. juni 2012 med tre ugentlige afgange mellem Oslo og Keflavik International Airport.
Noget kunne derfor tyde på, at Island bliver en fremtidig kampplads for lavprisflyselskaberne. EasyJet og Norwegian er Europas henholdsvis andetstørste og tredjestørste lavprisflyselskab, og har begge nu signaleret, at de islandske selskaber ikke skal være alene om at betjene markedet.
Hvis der trods økonomisk hestekur skulle være plads i økonomien for de 320.000 islændinge til at tage turen udlands, vil mulighederne fremover være store og prisbillige. Men Island er også et attraktivt rejsemål, hvor der formentlig vil være flere indkommende passagerer end udgående på lavprisflyene.