Islandsk fremgang

Passagerfremgang for Icelandair, der nu har USA-ruterne næsten for sig selv, da Iceland Express har ændret strategi. Icelandair er på vej til at åbne selskabets niende nordamerikanske rute.

Icelandair fik en god start på 2012 med stigning i passagertallet på 13 procent i forhold til januar 2011. Fra at transportere 82.115 passagerer i januar 2011 er tallet således steget til 93.184 i januar i år.

Udover helårsruterne til København, Oslo, Stockholm og Helsinki er Icelandair inden længe tilbage i Göteborg, Billund, Stavanger, Trondheim og Bergen efter vinterpausen, og antallet af afgange til destinationerne i Skandinavien og Finland er øget i 2012.

Icelandairs fartplan for det kommende år bliver den mest omfattende nogensinde i selskabets 75 år lange historie.

Icelandairs koncept handler ikke kun om at transportere turister og erhvervsfolk til vulkanøen med den storslåede natur. Det handler også om at få rejsende mellem Europa og Nordamerika til at skifte fly i Keflavik-lufthavnen.

Kun Delta Airlines tilbage

Her har selskabet fået det meget lettere efter at lavpriskonkurrenten Iceland Express, som et led i en restrukturering af selskabet, har valgt ikke længere at flyve til destinationer i USA men i stedet at koncentrere sig om europæiske destinationer.

Men tilbage er der stadig amerikanske Delta Air Lines, der i højsæsonen trafikerer ruten mellem New York-JFK og Keflavik.

Til maj åbner Icelandair sin niende rute til Nordamerika når de blå, hvide og gule fly begynder at ankomme til Denver i den amerikanske delstat Colorado.

Dermed får selskabet tre gange så mange destinationer i Nordamerika som SAS. I dag flyver islændingene til New York, Boston, Minneapolis, Orlando, Seattle, Washington D.C., Toronto og Halifax. De mørkeblå haleror på SAS-flyene er kun at finde i Newark, Chicago og Washington D.C.

Icelandairs flyflåde består af 16 Boeing 757, hvilket er to flere end for et år siden.