Mistral Air har overtaget et ATR72-fly fra Jet Time, og fire andre andre fly af samme type er på vej ud af det danske flyselskabs flåde.
I december måned 2008 foretog Billund-selskabet Nordic Aviation Capital (NAC) sammen med KIRK Kapital A/S en gigantisk transaktion, hvor der blev gennemført en sale-and-lease-back transaktion af 39 ATR72-fly fra American Eagle. Sidenhen gik det amerikanske flyselskab fra turboprop til jetfly, hvorfor NAC pludselig havde mange ATR72-fly, der skulle finde beskæftigelse hos nye leasingtagere.
En af disse var Jet Time, der i marts 2014 leasede to ATR72-500 fly med registreringerne OY-JZY og OY-JZZ. Men nu skal flyene væk fra Jet Time igen, der har sat sig som mål at skære den samlede flåde ned til omkring 20 enheder.
OY-JZZ har stået i Sønderborg Lufthavn fra den 4. april og frem til den 26. september, hvor flyet måtte en tur til East Midlands for at komme en tur gennem malerhallen. Efter et kort ophold i Billund Lufthavn, satte flyet kurs mod Italien, hvor det blev leveret til Mistral Air den 27. oktober. Imens flyver OY-JZY stadig for Jet Time i en måneds tid endnu. Flyet opereres som erstatning for et ATR72-600 fly (OY-JZA, red.), som blev beskadiget ved en påkørsel i Trondheim den 25. juli og som lige nu befinder sig i Düsseldorf, inden det skal tilbage i produktion for SAS.
Hos Mistral Air skal ATR-flyet stadig flyve på dansk register som OY-JZZ, hvilket tre andre fly hos Mistral Air også gør. Der er tale om OY-CNJ, der er leaset fra NAC og i Arkansas har gennemgået en ombygning fra passagerfly til fragtfly. OY-CNJ hører også til et af de 39 American Eagle-fly, som NAC erhvervede i slutningen af 2008. Hos Mistral Air finder man også OY-YAB og OY-YAE, der begge tilhører NAC, og som siden årsskiftet 2014/15 har været lejet ud til det italienske flyselskabet.
På vej mod færre fly
Jet Time har i øvrigt netop afleveret tre ATR72-500 fly tilbage til NAC som leasinggiver. Der er tale om enhederne OY-JZU, OY-JZV og OY-JZW. Alle tre fly har været i produktion for SAS i hele sommertrafikprogrammet. Hvad der skal ske med flyene, der er malet i SAS-farver, vides endnu ikke.
“Vi afleverer dem tilbage, og det er i hvert fald ikke Jet Time, der skal operere dem, hvis de skal flyve for SAS igen,” siger underdirektør Birthe Madsen til CHECK-IN.dk.
Jet Time er i gang med en slankning af selskabets flåde, hvor man skal ned på 20 enheder. I sidste uge forlod et Boeing 737-300QC flåden, da flyet satte kurs mod Lasham Airfield i Storbritannien, hvor den videere skæbne venter flyet. Om et år vil udfasningen af Boeing 737-300 flyene være tilendebragt, således at Jet Time fremover kun vil råde over otte ATR72-600, fem Boeing 737-700 passagerfly og fem Boeing 737-400 fragtfly.
“Vi har en plan om at nedbringe antallet af fly, og det arbejder vi hårdt på. Vi forventer, at de sidste Boeing 737 Classic-fly er ude af flåden, når vi når frem til oktober 2017,” vurderer Birthe Madsen.
Relaterede artikler:
Nyt italiensk lavprisflyselskab opkaldt efter Hemingway
Danskregistreret fly tabte næsehjulet