To danske F-16 jagerfly og et SAS-passagerfly var 27 sekunder fra at kollidere i luftrummet over Møn en formiddag i april i år.
Det kunnevære gået grueligt galt, da to danske F-16 kampfly og et MD-82 passagerfly fra SAS kom tæt på hinanden i luftrummet over Møn den 30. april i år.
SAS-flyet var på vej fra København til Frankfurt, mens de to F-16 fly trænede i luftrummet over Møn.
Ifølge en rapport fra Havarikommissionen fløj jagerflyene og passagerflyet på et tidspunkt direkte mod hinanden, og nærmede sig hinanden med en hastighed på knap 1500 kilometer i timen. Afstanden var så kort, at flyene ville have ramt hinanden efter 27 sekunder.
Det civile MD-82 fly var udstyret med et kollisionsvarselssystem, et såkaldt ”Trafic Collision Avoidance System”, der fortalte SAS-piloterne, at der var fare på færde. Et sådan system var de to jagerfly til gengæld ikke udstyret med. TCAS-systemet advarede SAS-piloterne, der lod flyet gå ned i højde, mens F-16 flyene drejede rundt og væk fra SAS-flyet.
Da flyene var tættest på hinanden var afstanden ni kilometer.
De to militærfly kommunikerede ikke med flyvekontrollen på samme frekvens, som det civile passagerfly gjorde. Og derfor kunne de militære og civile piloter ikke lytte med på hinandens radiokommunikation med flyvekontrollen. Det kan ifølge Havarikommissionen have været medvirkende til, at de implicerede piloter ikke helt var klar over hvor de andre fly var i forhold til dem selv.