Boeing 737-400 fragtfly fra Jet Time.

Jet Time oppe på tre fragtfly

Fragtflyvninger er gået hen og blevet en større sidebeskæftigelse for danske Jet Time, der nu har tre fragtfly i sving for et europæisk kurérfirma.

For bare et halvt år siden opererede Jet Time 13 Boeing 737-fly i rene passagerudgaver for charterarrangører, til ad hoc-opgaver og som wet lease for andre flyselskaber. I dag er forretningen udvidet til også at omfatte to helt andre forretningsområder.

Mest opmærksomhed er der omkring selskabets operation af ATR72-600 fly for SAS. I oktober sidste år satte man de to første fly ind på SAS-ruter fra Stockholm Arlanda. I weekenden, når sommerfartplanen træder i kraft, sættes yderligere fire ATR-fly ind på SAS-ruter. Og til efteråret vil i alt otte ATR-fly fra Jet Time operere for SAS. Ved siden af det vil man have to ældre ATR-fly i reserve og til ad hoc-charter.

Men selskabet har på rekordfart også fået et tredje ben. Det er flyvninger med rene fragtfly. I oktober sidste år modtog man det første Boeing 737-fragtfly. I januar i år fulgte nummer to fly af samme type, og kort tid efter blev flåden udvidet til tre rene fragtfly.

De flyver alle tre på kryds og tværs af Europa for et større kurérfirma. Og hvis det står til Jet Time, så stopper det ikke her. Man har ikke konkrete planer om at anskaffe et fjerde fragtfly. Men lysten er der.

”Vi har bestemt appetit på mere, da det passer rigtig fornuftigt ind i vores forretning,” forklarer Jet Times direktør, Klaus Ren, til CHECK-IN.dk.

Stabilt supplement
Flyvningerne med solhungrende skandinaver til Sydeuropa for charterarrangørerne er meget sæsonbetonet og ofte koncentreret på bestemte dage. Derfor udgår fragtoperationen et godt stabilt supplement, sådan så der også tjenes penge i de perioder af døgnet, ugen eller året, hvor der ikke er så meget charteraktivitet.

Lige nu er alle tre fragtfly beskæftiget med opgaver for ét selskab. Men sådan behøver det ikke blive i fremtiden.

”Vi er parate til at flyve for hvem som helst,” understreger Klaus Ren.

Konverteret til fragtfly
De tre Jet Time-fragtfly har registreringerne OY-JTI, -JTJ og JTK.

OY-JTIvar Jet Times første rene fragtfly. Boeing 737-400 flyet er omkring 23 år gammelt og har en fortid som passagerfly hos blandt andre Aer Lingus og AeroSvit Airlines. OY-JTJ er et 26 år gammelt Boeing 737-300 fly, som havde stået parkeret siden 2009, hvor det fløj for det nu konkursramte spanske fragtselskab Saicus Air, indtil det kom i sving for Jet Time i starten af i år. Flyet startede sit liv som passagerfly for blandt andre US Airways inden det i 2006 blev konverteret til at være et rent fragtfly.

Det sidste skud på stammen, OY-JTK, er en 22 år gammel Boeing 737-400, som tidligere har fløjet for blandt andre Malaysia Airlines og Aerosvit.

Jet Time har i flere år opereret to Boeing 737-300QC (quick change) fly, som er udstyret med en stor fragtdør forrest i kabinen. På den måde kan flyene hurtigt ændres fra passager- til fragtfly. Ulempen ved QC-flyene er imidlertid, at hattehylderne ikke kan tages ud af flyet. Og det betyder, at kurérselskaberne skal bruge særlige fragtcontainere på flyene. Derfor foretrækker de rene fragtfly.