Som led i sin storstilede redningsplan har Jet Time sagt farvel til to af sine Boeing-fragtfly og to af de otte ATR72-600 fly, som selskabet opererer for SAS.
Siden Jet Time i slutningen af november sidste år annoncerede en stor redningsplan med næsten 300 afskedigelser og nedlukning af to af selskabets forretningsområder, er det gået stærkt med at få udfaset fly.
En forenkling fra fem flytyper til i sidste ende kun én flytype er nemlig et vigtigt element i planen, der gerne skulle redde Danmarks største flyselskab, der i flere år har kæmpet med underskud på trecifrede millionbeløb.
Skæres helt væk
I de første måneder efter annonceringen af spareplanen sendte Jet Time fire ældre ATR72-500 fly tilbage til de leasingselskaber, som ejer flyene, og videre til andre brugere, samt skilte sig af med flere Boeing 737-300 passagerfly. De røg også tilbage til ejerne.
I denne weekend kom turen så til de første to af i alt fem fragtfly i Jet Time-flåden. Flyselskabet skal fra slutningen af april ikke længere flyve fragt for et større europæisk kurérfirma, sådan som man ellers har gjort siden 2014. Det forretningsområde har man ikke kunne tjene penge på og det skæres derfor helt væk.
Derfor blev de to Boeing 737-400SF fly med registreringerne OY-JTK og OY-JTM henover weekenden fløjet til England, hvor de skal stå parkeret indtil ejerne af flyene finder andre flyselskaber, der har brug for at lease to fragtfly. OY-JTK er allerede på vej i malerhallen i East Midland Airport for at blive gjort klar til en ny bruger, mens OY-JTM indtil videre parkeres i den lille Latham-lufthavn.
Tilbage i sin fragtflyflåde har Jet Time Boeing 737-400 flyene OY-JTI, OY-JTL og OY-JTN, som flyver fragt indtil slutningen af april.
OY-JTM kommer i Latham til at stå parkeret ved siden af OY-JTA, der er det ene af i alt tre Boeing 737-300 passagerfly, som Jet Time har sagt farvel til i de forgangne måneder. De to andre er OY-JTB og OY-JTC, der er blevet sendt til henholdsvis TAG Aviation i Storbritannien og tilbage til ejeren, Nordic Aviation Capital i Billund. Tilbage i flåden af Boeing 737-300 fly har Jet Time tre enheder, som tages ud af produktion til november.
Slut med at flyve for SAS
Foruden fragtoperationen, så er Jet Time også i fuld gang med at afvikle den wet lease-operation med et større antal ATR-fly, som man har udført for SAS siden november 2014 og som har været en væsentlig årsag til selskabets økonomiske uføre.
De fire ældre ATR72-500 fly er taget ud af SAS-produktionen. Det samme gælder for to (OY-JZA og OY-JZG) af de i alt otte nye ATR72-600 fly, som Jet Time fik ind i flåden, da man begyndte at flyve for SAS. Dermed opererer Jet Time i dag kun seks ATR-fly for SAS. Det bliver i starten af april reduceret til fem, når OY-JZH tages ud af produktion. Og til september er det helt slut med at flyve for SAS med ATR-fly.
Sandhed med modifikationer
Når den store forenkling af flyflåden er gennemført til november, så ender Jet Time op med kun at have Boeing 737-700 fly i flåden. I dag har man fire eksemplarer af flytypen på dansk register som OY-JTR, -JTS, JTT og JTY, mens datterselskabet Jet Time Finland har et Boeing 737-700 fly med registreringen OH-JTZ. Et søsterfly med registreringen OH-JTV blev i starten af februar sendt til USA, hvor flyet i dag flyver for lavprisselskabet Southwest Airlines.
At Jet Time skal ende op med kun at have Boeing 737-700 fly er dog en sandhed med modifikationer. Således har selskabet siden efteråret sidste år opereret to britiske Boeing 737-800 fly for TUIfly. Når det alligevel giver mening at tage de to fly ind i et selskab, som gerne vil have færre flytyper, så skyldes det at Boeing 737-700 og 737-800 begge er den såkaldte Next Generation-serie, hvor det mere eller mindre kun er størrelsen af flyene, der adskiller dem. Boeing 737-300 og 737-400 er derimod en ældre serie, der har meget lidt til fælles med Next Generation-serien.
Desuden skal Jet Time kun operere Boeing 737-800 flyene i vinterhalvåret de næste tre år. Når foråret og sommeren begynder at banke på døren, skal flyene igen bruges af TUIfly selv i de travle sommermåneder. Flyene forbliver derfor i TUI’s farver.
Relaterede artikler:
Slut med fragtflyvning hos Jet Time
Jet Time forventer at blive rentabel i 2016/17
Jet Time: 300 mio. kroner i underskud
Jet Time: Fragtfly-afvikling tager lang tid