- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Justeret trafikprogram: 1,4 millioner passagerer

Norwegian har taget hul på det fem måneder lange vintertrafikprogram med nedjusteret kapacitet. Færre fly var i luften, og belægningen faldt med 6,3 procentpoint fra måneden før

November er den første hele kalendermåned i flyselskabernes vintertrafikprogram, der blev indledt den 30. oktober. Her er den udbudte kapacitet traditionelt lavere end i sommertrafikprogrammet, der løber fra slutningen af marts til udgangen af oktober.

Således også for Norwegian, der i november fløj 1.374.828 passagerer i de rødnæsede fly. Det var omkring en halv million færre end i oktober, hvor der i gennemsnit var 67 fly i brug, mens november blev gennemført med 64 fly.

“Vi er godt tilfredse med bookingtallene, med udviklingen i resultaterne og med, at i alt 1,4 millioner passagerer valgte at rejse med Norwegian i november måned. Selv om vi nu befinder os i lavsæsonen, kan vi se, at salget af flybilletter især til varmere himmelstrøg stadig ligger på et højt niveau,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Klar til nødvendige sæsontilpasninger
Norwegian har tidligere oplyst, at man hen over vinteren vi reducere den udbudte kapacitet betydeligt, og forventningen er, at op til i underkanten af 20 fly kan blive sat på jorden for at minimere tabene i de svage vintermåneder.

Et initiativ, som Norwegian har mulighed for, da selskabet har fleksible aftaler med personalegrupperne samt de såkaldte “power-by-the-hour”-aftaler på en del af flyene, så der kun betales leasing, når flyene er i drift.

“Vi står solidt og godt positioneret til at foretage de nødvendige sæsontilpasninger. Vi har justeret ruteprogrammet i lavsæsonen og har sikret os omkring 15 procent af vores estimerede brændstofforbrug i 2023, lyder det fra koncernchefen.

Faldende belægning og høj punktlighed
Selvom Norwegian havde tre fly mindre i produktion i november, så lykkedes det alligevel ikke at fylde flyene på samme måde, som det var tilfældet i den foregående måned. Belægningen faldt nemlig med 6,3 procentpoint fra 85,8 procent i oktober til 79,5 procent i november.

Til gengæld kan det norske lavprisflyselskab glæde sig over 13 procent højere billetindtægter, samt at punktligheden var på et særdeles højt niveau, når man tager årstiden i betragtning. I alt 90,3 procent af samtlige flyvninger afgik til tiden, hvilket vil sige senest 15 minutter efter tidtabellen.

Det har koncernchef Geir Karlsen også noteret sig.

“Jeg er særligt tilfreds med punktligheden, som i november måned har været årets bedste. Det er resultatet af indsatsen fra erfarne og engagerede kolleger, der altid sætter kunderne i første række.”

 

Relaterede artikler:

To nye Norwegian-ruter fra Aalborg Lufthavn

10 nye Norwegian-ruter fra Danmark

60.800 passagerer om dagen hos Norwegian