SAS Airbus A340-300 i Stockholm-Arlanda. (Foto: SAS)

Justeringer i interkontinental SAS-vinterfartplan

SAS har foretaget et par justeringer på de interkontinentale ruter i selskabets vinterfartplan 2011/12. Der annulleres blandt andet en ugentlig afgang fra Stockholm til Chicago fra den 11. januar, mens Tokyo-ruten fra København i en del af vintersæsonen kun vil operere med seks ugentlige afgange mod oprindeligt syv.

Luftfartsselskabernes fartplaner er ikke statiske. Der sker konstant ændringer, som afspejler aktuelle markedsforhold samt dispositioner omkring flåden.

Således også hos SAS, der har foretaget et par småjusteringer til den kommende interkontinentalevinterfartplan, der træder i kraft søndag den 30. oktober.

Kendt er det allerede, at SAS den 1. marts 2012 åbner på ruten fra København til Shanghai med Airbus A340-300 service. Herudover er vinterruten fra København til Dubai blevet lukket.

SAS har samtidig valgt ved vinterfartplanens ikrafttræden at genindsætte tirsdags-afgangen til Tokyo, således at der kan tilbydes daglige flyvninger til den japanske hovedstad. Men perioden med daglige afgange er blevet reduceret til 30. oktober til 6. december samt igen fra 21. februar til 24. marts.

På ruterne fra København til New York-Newark og Chicago er det atter en ren operation med Airbus A330-300 fly, hvor der i seneste vintersæson var A340-300 fly inde i billedet også. Derimod benyttes der Airbus A340-300 på ruten fra København til Washington, der i den kommende vinterfartplan får seks ugentlige afgange mod blot fem i seneste vintersæson.

Fra Stockholm har SAS valgt at annullere torsdags-afgangen til Chicago, således at der i perioden fra 11. januar til 24. martskun vil være fem ugentlige afgange på ruten. Fra Oslo og Stcokholm til New York-Newark bliver der i samme periode byttet rundt på ugedagene, således atlørdags-afgangen fra Oslo til New York byttes ud med en torsdags-afgang. Fra Stockholm byttes fredags-afgangen til New York ud med en lørdags-afgang.

Med en relativt beskeden interkontinental flyflåde på fire Airbus A330-300 fly og seks Airbus A340-300 fly samt et snarligt returnerende Airbus A340-300 flyudlejet til portugesiske Hi Fly, er det tilsyneladende et større puslespil at få tilrettelagt den interkontinentale fartplan.

Det lader i første omgang til at være lykkedes for den kommende vintersæson, men der er ikke plads til mange uregelmæssigheder, førend forsinkelser og aflysninger kan vælte fartplanen som et sæt dominobrikker.