Jysk luftfartsmarked er vokset med 70 %

Den første vestdanske udenrigsflyrute blev åbnet i november måned 1984. Det var Maersk Air, der brød monopolet og etablerede en rute til Southend sydøst for London. I løbet af de seneste fem år er antallet af udenrigspassager fra de jyske lufthavne steget med 70 procent, mens Københavns Lufthavn har haft en tilbagegang på omkring 1 procent.

Luftfarten i det vestdanske marked er i hastig fremgang. Indenrigstrafikken boomer og når i 2010 det højeste antal passagerer siden etableringen af Storebæltsforbindelsen i 1998.

Men også udenrigstrafikken er i kraftig vækst. Aktører som Ryanair og Norwegian har sammen med Cimber Sterlings satsning på fritidsruter og regionale ruter fra lufthavnene i Vestdanmark været med til at skabe en imponerende fremgang.

Netværksselskaber som Lufthansa, KLM og snart Air France har også været med til at skabe vækst i antallet af passagerer, der rejser til og fra de jyske lufthavne. Det gælder primært Billund Lufthavn, men nu kommer Aalborg Lufthavn også med gennem KLM´s etablering af en rute fra Amsterdam til Aalborg to gange dagligt fra slutningen af marts måned næste år.

Det betyder, at det jyske rutekort efterhånden har nået en størrelse og en betydning, der ikke skal undervurderes. Tilsammen har de tre lufthavne i Billund, Aarhus og Aalborg årligt omkring 4,5 millioner passager. Heraf erlidt mere end 1,8 mio. udenrigspassager. Til sammenligning forventes den danske hovedstadslufthavn i Kastrup i 2010 samlet at betjene op imod 22 millioner passagerer.

Ser man på udviklingen i de tre jyske lufthavne fra 2006 til og med udgangen af 2010 tegner der sig en markant vækstsucces.De lyseblå Maersk Air-fly er blevet afløst af de store internationale netværksselskaber og lavprisflyselskaber i skøn forening,

I 2006 var der næsten 1,1 millioner udenrigspassagerer fra de tre største jyske lufthavne i Billund, Aarhus og Aalborg. Ved udgangen af 2010 forventes dette tal at nå op på mere end 1,8 millioner, hvilket svarer til en fremgang på 70 procent. I samme periode har Københavns Lufthavn haft et fald i udenrigstrafikken fra næsten 17,6 millioner udenrigspassagerer i 2006 til forventet 17,4 millioner ved udgangen af 2010.Udenrigsflytrafikken fralufthavnen i Kastrup er således gået tilbage med ca. 1 procent.

Udvikling i udenrigstrafik 2006 – 2010

Lufthavn/år 2006 2007 2008 2009 2010*
Billund Lufthavn 838.550 1.105.791 1.427.928 1.291.049 1.500.000
Aarhus Lufthavn 205.435 233.204 225.071 204.517 190.000
Aalborg Lufthavn 37.490 86.396 82.762 97.486 150.000
Total 1.081.475 1.425.392 1.735.761 1.593.052 1.840.000

* Estimerede tal fra Travelbroker Nordic

Størst procentuelle fremgang har været i Aalborg Lufthavn, hvor antallet af udenrigspassagerer er firedoblet i løbet af den seneste 5-års periode. I Billund Lufthavn har der næsten være en fordobling, mens Aarhus Lufthavn ligger stabilt omkring 200.000 årlige udenrigspassagerer.

Samletset betjener operatørerne på det jyske marked i daglidt mere end 40 destinationer fra lufthavnene i Billund,Aarhus og Aalborg. Til sammenligning tilbyder Københavns Lufthavn direkte flyforbindelse til 140 destinationer over hele verden.

Den første udenrigsrute fra Jylland blev etableret inovember 1984, da Maersk Air startede op mellem Billund og Southend, ca. 100 km sydøst for London. Ruten blev en realitet på baggrund af et EF-direktiv, der åbnede op for udenrigstrafik mellem sekundære lufthavne. Indtil da havde SAS og Københavns Lufthavn i fællesskabhaft eneretten på den danske udenrigsflytrafik.

Grafik: Det jyske marked har gennem lufthavnene i Billund, Aalborg og Aarhus adgang til mere end 40 destinationer på nonstop-flyvninger.