Comac C919 testes i Shanghai Pudong International Airport (Foto: Comac)

Kina skriver luftfartshistorie

Det første store kinesisk producerede passagerfly gennemførte i dag en succesfuld testflyvning fra Shanghai-Pudong lufthavnen. Nu er Comac klar til at udfordre Boeing og Airbus.

Der var mange, der smilede overbærende, da Kina for 10 år siden proklamerede, at man ville udvikle et passagefly til mellemdistanceflyvninger, der skulle konkurrere med Boeing 737 og Airbus 320, der er de bedst sælgende fly fra verdens to største flyproducenter.

De mange Made in China-vittigheder er sidenhen forstummet, da det har vist sig, at Comac C919-flyet – produceret af Commercial Aircraft Corporation of China – faktisk kan vise sig at blive en reel udfordring i et duopolt marked for mellemdistancefly.

Trods en række forsinkelser kunne Comac tidligere i dag gennemføre den første testflyvning med det 158 sæder store Comac C919, der er udstyret med CFM Leap 1C-motorer fra den fransk-amerikanske motorproducent CFM International. En næsten tilsvarende motor findes på SAS´ nye Airbus A320neo-fly, der er blevet udstyret med CFM Leap 1A-motorer.

Stolte kinesere
Dagens testflyvning med flight B001A foregik fra Shanghai Pudong International Airport og varede en time og 18 minutter. Flyet gik i luften i dag kl. 14.01 kinesisk tid (kl. 08.00 dansk tid, red.) og nåede op i en højde på 3.000 meter under testflyvningen, hvor radaroptagelser på Flightradar24.com viser, at flyet foretog nogle få manøvrer nord for Shanghai, inden det atter returnerede til lufthavnen i den kinesiske millionby.

Der har været meget stor interesse for den første testflyvning med det nye passagerfly, og flere kinesiske tv-stationer havde da også valgt at lave live-transmissioner fra start og landing. At dømme fra det engelske kommentatorspor kan begejstringen og hele virakken næsten sammenlignes med den amerikanske Apollo 11-månelanding i 1969.

“China has done it. A proud moment,” lød det fra tv-kommentatorerne på CGTN (China Global Televison Network).

I kommerciel drift i 2020
Det forventes, at det kinesiske superfly vil kunne sættes i kommerciel drift fra omkring 2020, og det er hensigten, at China Eastern Airlines skal være lanceringskunde.

C919-flyet er indtil videre bestilt i 566 eksemplarer, hvoraf indtil videre kun 99 fly er på faste ordrer. Alle ordregiverne er kinesiske flyselskaber og leasingselskaber med undtagelse af det amerikanske leasingselskab GE Capital Aviation Services (GECAS), der har afgivet en fast ordre på 10 fly med en option på yderlige 10, mens thailandske City Airways har en ikke-bindende ordre på 10 fly.

Mens den kinesiske flyproducent kæmper for at gøre flyet færdig til kommerciel drift, er man allerede i gang med at forberede efterfølgeren. Det bliver et widebody-fly med navnet Comac C929, der skal give konkurrence til Boeings Dreamliner-fly og de nye Airbus A350-fly.

 

Relaterede artikler:

Kinesisk superfly klar til testflyvning

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

Første kinesiske regionaljet på vingerne i februar

Kinesere baner vejen for billige Boeing-fly til Ryanair

British Airways vil udvikle kinesiske fly