I 2017 vil Ryanair modtage 15 nye fly.

Kinesere baner vejen for billige Boeing-fly til Ryanair

Manglende flykapacitet forhindrer Ryanair i at kunne ekspandere i det kommende sommertrafikprogram. Men nu er en ordre på 150 nye fly ved at tage form, idet det irske lavprisflyselskab forventes at udnytte et hul i ordrebogen hos Boeing.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair kan ikke længere præsentere tocifrede vækstrater. Året 2012 endte med en samlet passagervækst på blot 4 procent, hvilket er en spids bedre end SAS-Gruppen, derkunne registrere 3,7 procent flere passagerer i den skandinaviske luftfartskoncern.

Men den svage vækst skyldes ikke, at kunderne har vendt Ryanair ryggen. Problemet er, at Ryanair mangler flykapacitet, da selskabetkort før jul fik leveret det sidste fly i en større ordre fraamerikanske Boeing, således at der i dag beskæftiges 305 fly af typen Boeing 737-800.

Ifølge Reuters er Ryanair tæt på at lukke en aftale med Boeing om levering af mindst 150 nye Boeing-737 fly.Nyhedsbureuet har dog ikke kunnet få bekræftet denne oplysning fra Boeing, ligesom Ryanair-bossen Michael O´Leary i et interview med Reuters tidligere påugen fortalte, atman ikke forventer at kunne afgive en ordre før slutningen af 2013 eller i begyndelsen af 2014.

I denne udmelding ligger der givetvis en del taktik, idet Boeing Commercial Airplanes må være sultne efter en stor kontrakt midt i den store virak om selskabets vingeskudte Dreamliner-projekt. Michael O´Leary benytter da også enhver lejlighed til at lufte tanken om, at der tidligst kan blive tale om en aftale i slutningen af året.

Således også da CHECK-IN.dk for nylig talte med Michael O´Leary under hans besøg i Billund Lufthavn. Her bekræftede Ryanairs topchef, at man forventede at kunne indgå en aftale med Boeing i slutningen af 2013.

Kinesere skal bane vejen
Rent faktisk er det den kinesiske flyproducent Comac, der skal banen vejen for en lukrativ aftale om nye Boeing-fly til Ryanair. Ifølge Ryanair har den nye kinesiske aktør på markedet opsuget en mængde ordrer, således at der vil blive pres på demarkedsledende flyproducenter.

“Comac vil sætte deres C919 jetfly i drift fra 2016. Mange kinesiske og asiatiske flyselskaber har alleredeforudbestilt det nye Comac-fly, hvilket vil skabe et hul i ordrebogen hos Boeing og Airbus. Denne situation vil Ryanair og andre flyselskaber kunne udnytte,“ fortalte Michael O´Leary til CHECK-IN.dk.

Han afslørede samtidig, at Ryanair ser C919-flyet fra Comac som et reelt alternativ til Airbus og Boeing. Men det bliver først fra 2020 og fremad.

“Lige nu er vi på udkig efter fly til levering fra 2015 frem til 2018. Det behov kan Comac ikke opfylde. Men når vi næste gang skal købe nye fly, vil Comac være et reelt og troværdigt alternativ for Ryanair,“ understreger Ryanair-bossen.

Læs også:

Ryanair vil have kinesiske fly