Et Airbus A320-fly fra Lucky Air. Helsinki-ruten skulle være blevet betjent med større Airbus A330-fly fra Hainan Airlines. Foto: Bye Angel / Wikimedia Commons.

Kinesere udebliver fra nordisk rute

Det var ingen held ved det kinesiske selskab Lucky Air, der i denne uge skulle have startet flyvninger fra Kunming og Chengdu til Helsinki.

I Helsinki Vantaa-lufthavnen i Finland havde man sat næsen op efter i denne uge at kunne have tilføjet sit rutekort den ottende og niende destination i Kina, når kinesiske Lucky Air onsdag begyndte at flyve to gange om ugen på en trekantsrute mellem Kunming, Chengdu og Helsinki.

Men så heldige skulle finnerne ikke vise sig at være. Lucky Air, der betegner sig selv som et lavprisselskab, dukkede aldrig op. Der kom ikke noget Airbus A330-fly fra Kina og satte landingshjulene ned i Nordens fjerdestørste lufthavn, sådan som lufthavnen havde sat næsen op efter.

Dermed må lufthavnen tage til takke med Finnairs eksisterende ruter til Beijing, Shanghai, Xi’an, Chongqing, Guangzhou, Nanjing og Hong Kong.

Som et lille plaster på såret vil Beijing Capital Airlines angiveligt gennemføre charterflyvninger med kinesiske turister fra juni måned.

Vinge mod vinge
I alt seks kinesiske selskaber annoncerede sidste år planer om at åbne tilsammen syv ruter mellem Kina og Norden. Med Lucky Airs udebliven i Helsinki er der kun fire selskaber med tilsammen planer om fem ruter tilbage. Kort før årsskiftet kom det nemlig frem, at Beijing Capital Airlines ikke kommer til at flyve vinge mod vinge med SAS og Air China på ruten mellem København og Beijing. En rute, som SAS i dag er alene om at betjene, men også en rute, som Air China har planer om at tage sin bid af efterspørgslen på.

Desuden ønsker Sichuan Airlines at begynde at flyve mellem den kinesiske storby Chengdu og København. Selskabet er ejet af en række andre kinesiske selskaber og åbnede sidste år sin første europæiske rute til Prag. Sichuan Airlines råder over 11 Airbus A330-fly og har Airbus A350-fly på vej ind i sin flåde.

Selskabet har ikke endeligt bekræftet at de kommer til CPH, ligesom der ikke er sat dato på en mulig opstart. En rute til Chengdu ville være en stor fjer i hatten på Københavns Lufthavn, der i dag kun har SAS-ruter til Beijing og Shanghai. I 2018 åbner Cathay Pacific en rute mellem Hong Kong og København.

Kilet ind
Endelig så ønsker China Eastern Airlines at sætte landingshjulene på et af sine mere end 480 fly ned på landingsbanen i Stockholm Arlanda-lufthavnen i slutningen af marts og åbne en rute med fire ugentlige flyvninger til Shanghai, ligesom Hainan Airlines har kig på to Oslo-ruter. Den ene skal udgå fra Beijing fra april med tre ugentlige flyvninger med Airbus A330 eller Boeing 787 fly. Den anden skal udgå fra millionbyen Shenzhen, der ligger kilet ind mellem Guangzhou og Hong Kong i det sydlige Kina. Herfra vil Hainan Airlines flyve to gange om ugen fra maj næste år til Oslo med Airbus A330 eller Boeing 787.

Ved siden af de konkrete ansøgninger fra flyselskaber, så er der også sonderinger i gang mellem det kinesiske flyselskab Tianjin Airlines og Billund Lufthavn om på længere sigt muligvis at åbne en rute.

 

 

Relaterede artikler:

Kinesere planlægger nordisk invasion

Kinesisk flyselskab fravælger CPH

Kinesere åbner Helsinki-rute

Billund Lufthavn i dialog med kinesisk flyselskab

Tre kinesiske flyselskaber på vej til København

Star Alliance-selskab åbner København-Beijing