Kjos er 150 millioner kroner værd

Lavprisflyselskabet Norwegians karismatiske topchef Bjørn Kjos har ifølge norske imagemålinger været medvirkende til at øge værdien af selskabet med omkring 150 millioner norske kroner. I dag indtager Bjørn Kjos atter scenen ved et af de sædvanligvis velbesøgte pressemøder i Danmark.

“Gravrøver“ blev han kaldt i flere medier, da Norwegianskarismatiske topchefBjørn Kjos onsdag den 29. oktober 2008 indkaldte til et pressemøde på Hilton Copenhagen Airport Hotel.

Anledningen var, at Sterling Airlines samme dags morgen havde indgivet konkursbegæring, og det norske lavprisflyselskab stod klar til at overtage en del af de ruter, der var gået ned sammen med det danskbaseredeflyselskab.

Nu er tiden atter kommet, hvor Bjørn Kjos står klar til at indtage scenen ved et pressemøde i København. Denne gang har Norwegian valgtat iscenesætte begivenheden på Crowne Plaza Copenhagen Towers, hvor Bjørn Kjos i dag forventesat ville beretteom Norwegians planer for den kæmpeordre af nye fly, der blev annonceret i får. Herudover forventes pressemødet også at sætte fokus på en forstærket indsats på forretningrejseområdet i løbet af 2012.

En fuser

Sidst Bjørn Kjos optrådte ved et stort pressemøde i København var den 19. november 2009, hvor Norwegian-topchefen kunne løfte sløret for en større satsning på de danske indenrigsruter.

Da satsningen blev annonceret midt under Cimber Sterlings emissionsperiode, efterlod det et indtryk af, at Norwegian bevidst havde forsøgt at stikke en kæp i hjulet på konkurrentens planer om at hente kapital udfra et erklæret mål om at sætte sig på 60 % af det danske indenrigsflymarked.

Norwegianannoncerede påpressemødet 38 nye ugentlige frekvenser på indenrigsruterne fra København til Billund, Karup og Bornholm. I dag er alle ruterne lukket igen, hvorfor det må konstateres, at den danske indenrigsoffensiv reelt blev en fuser – med undtagelse af den tidligere indledte aktivitet på Aalborg-ruten.

Mange af de øvrige offensive tiltag etableret af Norwegian har bestemt ikke haft karakter af fusere.

Det norske lavprisflyselskab er i dag den næststørste operatør i Københavns Lufthavn, mens Norweigan ogsåhar et solidt greb om det norske marked. I Sverige fortsætter offensiven, mens Norwegian for snart et år siden etablerede sig i Finland med stor succes.

En folkehelt i Norge

“Alle skal have råd til at flyve“ har væretet motto, som Bjørn Kjos har gentaget ved alle lejligheder. Det har da også gjort den karismatiske topchef til en slags folkehelt i Norge.

Kjos er således en af de mest populære personligheder i Norge og en særdeles efterspurgt foredragsholder.

Oprindeligt var han uddannet jagerpilot, men blev efterfølgende jurist, dommerfuldmægtig og senere erhvervsadvokat. Herudoverdebuterede hani 2006 som forfatter med spionthrilleren Murmansk-affæren.

Det er derfor en meget alsidig herre, der i dag kl. 11.30 sætter sig tilrette foran den danske presse.

Her vilBjørn Kjospå sin sædvanlige muntre og charmerende faconforsøge atstyrke imaget for ogværdien afdet flyselskab, som han brænder så meget for.Hans egen personlige fremtoning har ifølge norske imagemålinger øget værdien af Norwegian med omkring 150 millioner kroner.

Men det kandog på ingen måder måle sig medden værdistigning på Oslo Børs, som gårsdagens gigantflyordre afstedkom. Aktien løftede sig med 13,26 %og har således siden årsskiftet taget etkurshop på35,3 %, hvilket har øget værdien af Norwegian-aktierne med mere end650 millioner norske kroner.