Københavns Lufthavn på vej tilbage i europæisk TOP15

Københavns Lufthavn registrerede i maj måned 11,9 % flere passagerer i forhold til sidste år. Hermed er aktiviteterne tilbage på samme niveau som før askekrisen. Efter 1. kvartal er lufthavnen tilbage i europæisk TOP15.

Der var ca. 200.000 flere passagerer igennem Københavns Lufthavn i maj måned i forhold til sidste år. Helt præcist rejste1.897.202 passagerer gennem Københavns Lufthavn,og det er en fremgang på 11,9 %. Og væksten er med til at understrege Københavns Lufthavns position som et trafikknudepunkt i Nordeuropa mener salgsdirektøren i Københavns Lufthavne, Carsten Nørland.

Væksten i årets tre første måneder var samlet på 11,4 %, hvilket indtil videre har bragt Københavns Lufthavn tilbage i TOP15 blandt de mest travle europæiske lufthavne. I 2009 var Københavns Lufthavn den 16. største lufthavn i Europa, mens lufthavnen alene efter 1. kvartal var avanceret til en 13. plads. Lufthavnen har overhalet Zürich og Dublin samt Palma de Mallorca. Sidstnævnte har dog traditionelt hovedparten af trafikken i højsæsonen, hvorfor den spanske ferielufthavn formentlig slutter foran CPH. Men der skulle være håb om at holde sig i TOP15.

”Københavns Lufthavn er en af de europæiske lufthavne, der har haft størst vækst i 2010. Specielt interessant er det at se de nye interkontinentale ruter til Nordamerika og Asien.”, siger Carsten Nørland samtidigi en pressemeddelelse ovenpå offentliggørelsen af maj måneds passagertal.

En af forklaringerne på væksten kanbl.a. findes i nye ruter til New York JFK med Delta Airlines og til Doha med Qatar Airways som åbnede i dette forår. Men også eksisterende interkontinentale ruter til Nordamerika og Asien har haft vækst,. Herudover har lavprisflyselskaberne angiveligt også tegnet sig for sin del af væksten. Antallet af internationale passagerer er steget med 10 % og der var 12,2 % flere i transfertrafikken i maj.

Også på indenrigsruterne oplever Københavns Lufthavn vækst. Her var der 29,7 % flere passagerer igennemTerminal 1i forhold til maj 2009. Dermed tegner dette segment sig alene for en fjerdedel af den samlede vækst.