Kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne A/S (Foto: CPH)

Københavns Lufthavn: SAS har regnet forkert

Københavns Lufthavn hævder at have fundet en regnefejl på 911 mio. kroner i den klage over lufthavnens takster, som SAS i sidste uge fremsendte til Trafikstyrelsen.

Den mediekrig, som SAS sparkede i gang i sidste uge ved at give Danmarks Radio indblik i den klage, som flyselskabet sammen med IATA valgte at sende til Trafikstyrelsen, har nu nået et højere niveau. Københavns Lufthavn kunne således sent mandag eftermiddag i en pressemeddelelse afsløre, at SAS ifølge lufthavnens vurdering har regnet forkert, efter at lufthavnen har haft lejlighed til at nærstudere klagen fra SAS.

Ifølge lufthavnen er der en regnefejl på 911 mio. kroner, således at det beløb på 2.529 mio. kroner i den fireårige takstaftale fra 2015 til 2019, som SAS og andre flyselskaber hævder at skulle betale for meget, reelt kun er på 1.618 mio. kroner.

Københavns Lufthavn ønsker derfor, at SAS trækker klagen tilbage, da dele af beregningerne er baseret på en pris per passager på 195 kroner. hvor det ifølge lufthavnen skulle have været 178 kroner. SAS og de øvrige flyselskaber har angiveligt anvendt tal fra det informationsmateriale, der var til rådighed, da forhandlingerne om de nye takster blev indledt. Drøftelserne sluttede imidlertid med en lavere enhedspris per passager, hvilket skulle være årsagen til fejlen.

“Vi har i dag sendt et brev til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og gjort opmærksom på de fejl, der er i klagen. Det er afgørende for os, at vi har en dialog med udgangspunkt i fakta, og her kan vi desværre konstatere, at klagen er baseret på fejl og urealistiske forudsætninger,” siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne A/S.

Uenighed om WACC
Udover den konkrete fejl anfægter Københavns Lufthavn også en af de afgørende forudsætninger i beregningerne. Der er tale om den model, der skulle beregne lufthavnens omkostninger ved at fremskaffe kapital. Det er den såkaldte WACC (Weighted Average Cost of Capital, red.), der er uenighed om. Denne uenighed strækker sig helt tilbage til forhandlingerne om takstaftalen, hvor rådgivningsvirksomheden PwC var talsmand for en WACC-rate mellem 6,8 og 8,1 procent, mens SAS og de øvrige flyselskaber hævdede, at den skulle ligge på 6,1 procent. I klagen over lufthavnens takster har SAS ifølge lufthavnen anvendt en WACC på 4,78 procent, hvilket Københavns Lufthavn vurderer som urealistisk lavt.

Uenigheden om WACC-raten betyder ifølge lufthavnen yderligere en overestimering på 645 til 1.010 mio. kroner.

Hos SAS har man tilsyneladende ikke lyst til at kommentere den konkrete fejl, samt hvorvidt man fejlagtigt har benyttet tal fra informationsmaterialet forud for forhandlingerne i stedet for de tal, som var udfaldet af forhandlingerne.

“Det kommer ikke bag på os, at Københavns Lufthavn ikke er enig i flyselskabernes klage. Det er nu myndighederne, der skal tage stilling til klagen – og også Københavns Lufthavns indsigelser,” siger Mariam Skovfoged, pressechef for SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Minister fanget i strid mellem CPH og SAS

Dokumentation: CPH er dyrest i Skandinavien

“Flyrejsende bliver uretfærdigt behandlet af CPH”

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter