- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Konkurrencemyndighed går efter to flyselskaber

British Airways og Ryanair er blevet en sag for den britiske Competition and Markets Authority, fordi der har været problemer med refusion af flybilletter under corakrisen.

De britiske forbruger- og konkurrencemyndigheder har netop åbnet en sag mod British Airways og Ryanair. De to flyselskaber mistænkes for at have brudt konkurrenceloven ved i flere tilfælde ikke at tilbyde passagerer deres penge tilbage for flybilletter, de ikke havde mulighed for at benytte sig af.

CMA har valgt at indlede undersøgelsen efter rapporter om, at forbrugere er blevet nægtet refusion for flyvninger, de ikke lovligt kunne gennemføre. Det var flyvninger, som ganske vist blev gennemført, men som man under nedlukningen af Storbritannien skulle have en tvingende grund til at tage med på.

Voucher eller om ombooking
British Airways tilbød en voucher eller en ombooking, mens Ryanair gav mulighed for at ombooke. CMA er bekymret for, at begge virksomheder ved at undlade at tilbyde folk deres penge tilbage, kan have overtrådt loven om forbrugerbeskyttelse.

”Vi forstår, at flyselskaber har haft en hård tid under pandemien,” siger Andrea Coscelli, der er administrerende direktør for CMA.

”Men vi taler om kunder, der reserverede disse flybilletter i god tro, og som var ude af stand til at tage afsted på grund af omstændigheder, der var uden for deres kontrol. Vi mener, at disse mennesker burde have fået tilbudt at få deres penge tilbage,” fortsætter han.

En industri der ligger på knæ
British Airways og Ryanair er ikke enige med CMA. En talskvinde for British Airways siger til itv.com, at selskabet har gennemført mere end tre millioner refusioner, og at selskabet altid har handlet lovligt.

”Det er utroligt, at regeringen forsøger at straffe en industri, der ligger på knæ, efter at have forbudt flyselskaber at flyve meningsfuldt i over et år. Det vil kun tjene til yderligere at destabilisere branchen med konsekvenser for job, flyforbindelser og den britiske økonomi,” tilføjer hun.

Ifølge en talsmand for Ryanair har selskabet behandlet anmodningerne om refusion fra sag til sag, og har betalt pengene tilbage, når det har været berettiget.

“Siden juni 2020 har alle vores kunder haft mulighed for at ombooke deres fly uden at betale et gebyr, og millioner af vores britiske kunder har benyttet sig af denne mulighed,” siger han videre.

Har rejst mange sager
Ifølge itv.com har CMA for nylig rejst sager mod flere rejsebureauer og tvunget dem til at tilbyde kunderne pengene tilbage. I sidste måned accepterede Teletext Holidays og Alpharooms at sende i alt syv millioner pund tilbage til kunder, der fik deres ferie aflyst på grund af COVID-19-pandemien.

Lignende aftaler er indgået med LoveHolidays, Lastminute.com, Virgin Holidays og TUI UK, efter at tusinder af kunder har klaget over, at virksomhederne ikke havde betalt dem pengene tilbage for annullerede rejser.

Rejsebranchen har været en af ​​de hårdest ramte sektorer under pandemien, og den har været udsat for indgående kontrol fra CMA’s side. Mere end 100 virksomheder er blevet kontaktet og mindet om, at de ved eventuelle aflysninger skulle behandle alle sager om refusion inden for 14 dage.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber får en frist på 45 dage

10 flyselskaber politianmeldt

Flyselskab har refunderet billetter for 7,5 milliarder kroner