Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn.

Flyselskaber får en frist på 45 dage

I alt 12 flyselskaber – hvilket er to mere end for tre uger siden – har fået en frist på 45 dage til at tilbagebetale refusion til flypassagerer, der har ansøgt om refundering før den 1. oktober.

Den 10. september skærpede Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) kursen over for de flyselskaber, der endnu ikke har refunderet kunderne penge for de mange aflyste afgange siden coronakrisens start.

Dengang hed det, at styrelsen ville give et påbud om at få refunderingssagerne gennemført inden for en given frist, og denne er nu blevet sat til den 15. november for alle refunderingsanmodninger, der er indgivet før den 1. oktober. Anmodninger, der er modtaget i perioden fra den 1. oktober til den 15. november skal være behandlet inden den 1. december, og alle refunderingsanmodninger modtaget fra den 15. november skal fremover være ekspederet inden syv dage, som der også står i EU-forordning 261/2004.

Hvis fristen ikke overholdes vil styrelsen tage stilling til, om det enkelte flyselskab skal politianmeldes for ikke at overholde forordningen.

12 flyselskaber med over 50 klager
TBST forventer at sende påbuddet til i alt 12 flyselskaber, hvilket er to mere end de 10 selskaber, der med flere en 50 klager stod på listen den 10. september. Selskaberne er Aegean Airlines, Air France, Brussels Airlines, easyJet, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, TAP Portugal, Thai Air og Vueling, og de to nye på listen er det græske Star Alliance-selskab Aegean Airlines samt Thai Airways International.

Hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser man, at der har været udvist fleksibilitet i foråret og sommeren på grund af den pludseligt opståede og udfordrende situation, som flyselskaberne har været bragt i. Men nu går den ikke længere.

“Styrelsen konstaterer imidlertid, at en række selskaber fortsat har udfordringer med at efterleve refusionspligten. På den baggrund har styrelsen gennemført en høring af en række flyselskaber med henblik på at få afdækket, hvilke tiltag selskaberne har taget for at efterleve fristen for tilbagebetaling på syv dage,” hedder det i en pressemeddelelse.

Flyselskaber er i gang
Norwegian meddelte for 14 dage siden de danske rejsebureauer, at selskabet ville genoptage de automatiske refunderinger, og at man ved udgangen af oktober ville have afsluttet alle refunderingssager.

Det er tilsyneladende ikke af egen fri vilje, at Norwegian har valgt at åbne pengekassen, da de skandinaviske luftfartsmyndigheder generelt har skærpet kursen over for flyselskaberne. Med styrelsens påbud er der ingen vej udenom.

Det gælder også for Lufthansa-koncernen, der fredag kunne oplyse, at der indtil videre er udbetalt tre milliarder euro (22,3 milliarder kroner) til flere end syv millioner kunder. Med behandling af 1.700 refunderingsanmodninger i timen er der stadig 700.000 transaktioner til en værdi af 350 millioner euro, der mangler at blive behandlet – heriblandt de danske sager for Brussels Airlines og Lufthansa, som begge  vil modtage et påbud.

Påbuddene gælder for rejser, som er aflyst af selskaberne, og hvor rejsen skulle være startet fra en dansk lufthavn. Det vil endvidere gælde for rejser fra et tredjeland med et EU-selskab til en dansk lufthavn.

 

Relaterede artikler:

SAS og Norwegian speeder op for at refundere kunder

Trafikstyrelsen skærper kursen mod 10 flyselskaber

Mistede flyrejse til 25.000 kroner ved en fodfejl