En Boeing 787-8 Dreamliner fra Qatar Airways. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Flyselskab har refunderet billetter for 7,5 milliarder kroner

Siden marts har Qatar Airways udbetalt et stort milliardbeløb i refunderinger til sine kunder, og det mellemøstlige flyselskab har næsten behandlet samtlige kundehenvendelser.

1,2 milliarder dollar, eller hvad der svarer til 7,5 milliarder kroner.

Så meget har Qatar Airways udbetalt til sine kunder, siden coronapandemien brød ud i marts i år. Det refunderede milliardbeløb er delt ud på næsten 600.000 passagerer, der har haft behov for at ændre rejseplaner under den igangværende pandemi.

Mens mange forbrugere kæmper i op til et halvt år om at få refunderet billetter hos nationale flyselskaber i en række andre lande, kan Qatar Airways altså bryste sig af at udbetale enorme summer i refusion.

Qatar Airways har behandlet 96 procent af alle de henvendelser, selskabet har fået fra kunderne siden marts. Det mellemøstlige flyselskab har desuden introduceret en fleksibel bookingpolitik. Den indebærer blandt andet, at alle Qatar-billetter nu er gyldige i to år fra udstedelsesdatoen, kunderne kan gratis ændre rejsedato eller destination, så tit de vil, eller billetterne kan byttes til Qmiles.

36 procent af kunderne hos Qatar Airways har valgt en anden løsning for flybilletterne end at få dem refunderet.

Op til 10.000 daglige henvendelser
Koncernchef i Qatar Airways, Akbar Al Baker, fortæller, at kunderne som følge af coronapandemien har været nødt til at ændre rejseplaner med kort varsel, og at de har haft svært ved at planlægge nye rejser.

”Hvad passagererne ønsker og fortjener er fleksibilitet og pålidelighed, og vi håber, at de i Qatar Airways finder et flyselskab, de kan stole på. Det beløb, vi har udbetalt i refunderinger, har utvivlsomt haft indflydelse på vores bundlinje, men det er vores pligt at gøre det rigtige for vores kunder og handelspartnere, og som flyselskab er vi stærke nok til at afbøde virkningen af ​​dette,” siger han.

Da coronakrisen var på sit højeste, behandlede Qatar Airways dagligt op til 10.000 henvendelser fra kunderne. For at kunne håndtere mængden af henvendelser, øgede flyselskabet blandt andet muligheden for at kunne søge om refusion online.

Kabinemedarbejdere og jordpersonale, der ikke til dagligt arbejder med kundeservice, blev hidkaldt for at hjælpe med at behandle de mange tusind sager.

Selv om mange aflyser eller udskyder rejsen med Qatar Airways, tilbyder selskabet alligevel en lang række destinationer. Qatar Airways flyver i øjeblikket til over 80 destinationer – herunder København, Oslo, Stockholm og Helsinki – og gennemfører 500 ugentlige flyvninger til og fra Doha. Flyselskabet har midlertidigt sat samtlige 10 Airbus A380 på jorden.

 

Relaterede artikler:

Atter fuld plade for Qatar Airways i Norden

Qatar Airways indfører krav om visir for passagerer

Qatar Airways tilbyder 100.000 gratis flybilletter