SAS-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | CPH | PR)

Kraftfuldt signal fra SAS til kreditorer

Udskydelsen af rentebetalinger for 125 millioner kroner på hybridobligationerne, er et signal til kreditorerne i SAS om, at der er brug for markant gældseftergivelse, vurderer analytiker.

SAS meddelte torsdag, at man udskyder de kommende halvårlige rentebetalinger på samlet 174 millioner svenske kroner – svarende til 125 millioner danske kroner – på hybridobligationerne, som den danske stat er blandt ejerne af.

Dermed sender det skandinaviske flyselskab tilsyneladende et signal til kreditorerne i SAS, at det er tvingende nødvendigt, at en del af gælden bliver eftergivet, hvilket er et af elementerne i den nye FORWARD-plan.

“Udskydelsen er et kraftfuldt signal til kreditorerne om, hvad der venter. Et af omdrejningspunkterne i SAS FORWARD er nemlig nedbringelse af gælden. SAS har behov for gældseftergivelse fra kreditorerne, som SAS derfor ikke kan forkæle med rentebetalinger midt i processen,” skriver Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank i en kommentar.

Ingen kapitalforhøjelse uden staterne
Det er primært flyleasingselskaber samt de øvrige større kreditorer, der skal være forberedt på, at det kan blive nødvendigt at skære en større del af deres tilgodehavende.

Men Sydbank-analytikeren vurderer, at det ikke nødvendigvis bliver nogen let proces, da kreditorerne givetvis vil være afventende, indtil det bliver klart, hvordan den danske og svenske stat forholder sig.

“Vi har tidligere luftet tanken om, at politikerne nok i første omgang gør klogt i at pakke redningskransen væk for at sikre, at både kreditorer og medarbejdere indvilger i indrømmelser, der giver SAS et reelt konkurrencedygtigt fundament i fremtiden. Vi har dog alligevel svært ved at se en forestående kapitalrejsning uden vægtig deltagelse af den danske og svenske stat – men deltagelse bør helt givet blive betinget af en skrap kur, der sikrer konkurrencedygtighed.”

Pæne trafiktal
Samtidig med meddelelsen om de udskudte rentebetalinger har SAS offentliggjort trafiktallene fra marts, hvor flere end 1,4 millioner passagerer fløj med selskabet.

“Trafikvæksten understreger, at omikron slipper taget, og at Ukrainekrigen ikke får stor betydning for rejselysten. Samtidig
er belægningen på 67,7 procent den bedste siden COVID-19 spredte sig i marts 2020,” fastslår Jacob Pedersen.

Forude ligger dog en vis usikkerhed som følge af de høje brøndstofpriser, der er afstedkommet af den geopolitiske uro samt stigende forbrug af olie på bagkanten af coronapandemien.

 

Relaterede artikler:

SAS: Højeste passagertal siden pandemiens start

Analytiker: SAS-billetter bør stige med 100 kroner

Sommeren kan blive underskudsforretning for SAS