Kriseramte Gulf Air dagligt til København

Selv om selskabet kæmper for overlevelse, så planlægger Gulf Air fra 1. juni at flyve hver dag mellem Bahrain og København. Og i efteråret er planen at sætte et større fly ind på ruten.

Det kan godt være at pengekassen hos Gulf Air er tæt ved at væretom, og at selskabet for nylig har måttet skære kraftigt ned på antallet af ruter. Men det forhindrer ikke Bahrain-flyselskabet i at planlægge en udvidelse i to trin af ruten mellem Bahrain og København.

Den 1. juni optrapper selskabet således fra fire afgange om ugen til en afgang hver af ugens syv dage. Ruten vil fortsat blive befløjet med et Boeing 737-fly fra det schweiziske selskab Privat Air. Flyet har plads til 16 passagerer på Business Class og 78 passagerer på Economy Class.

Gulf Air flyver i dag fra København mandag, onsdag, torsdag og søndag kl. 11.15 med ankomst i Bahrain kl. 19.15. Det bliver suppleret med en afgang fra København kl. 16.35 tirsdag, fredag og lørdag. Det fly vil ankomme til Bahrain kl. 23.35.

Men dette ændrer sig også.Fra den1. oktober er det planenudvide kapaciteten yderligere.Her indsætter selskabetGulf Airet af sine egne Airbus A320-fly med plads til 16 påBusiness Classog 120 på Economy Class, svarende til en kapacitetsudvidelsen på 53 procent iflyets bagerste serviceklasse.

Halvvissent blad i det arabiske firkløver

Selv med den fremgang, så er der langt op til konkurrenterne Emirates og Qatar Airways, der flyver til København fra henholdsvis Dubai og Doha. Emirates kommer hver dag til Kastrup med en Boeing 777-200 med plads til i alt 290 passagerer eller en Boeing 777-300 med plads til 358 passagerer. Det svarer til over 2,5 gange så mange sæder som Gulf Airs Airbus A320. Qatar Airways bruger en Airbus A330-300 med plads til mellem 230 og 253 passagerer.

Gulf Air har hidtil være en del af det ekspansive arabiske firkløver, men selskabet har mærket den hårde konkurrence fra netop de øvrige selskaber i firkløveret Qatar Airways, Emirates og Etihad Airways.

Men også lavprisflyselskaber som Air Arabia og flydubai trænger sig på og har taget markedsandele fra Gulf Air.

Regeringen i Bahrain og hovedaktionæren Mumtalakat præsenterede i starten af februar en markant omlægning af forretningsstrategien. Angiveligt skal Gulf Air væk fra de internationale ambitioner og fokusere på at blive et mere regionalt orienteret luftfartselskab. Selskabet var igennem en lignende restrukturering i december 2009.

Gulf Air blev grundlagt i 1950 og er det nationale luftfartselskab i Bahrain. Selskabet forbinder Bahrain med Mellemøsten og resten af verden med ruter til 51 byer i 33 lande. Selskabet har en flåde af 35 fly.

Læs også:

Gulf Air tæt på lukning eller omstrukturering