Sædeafstanden i kabinen på Widerøes helt nye Embraer E190-E2 jetfly er kun på 29 tommer, og derfor har flyet allerede fået øgenavnet ‘knæknuseren’.
Flyselskaberne forsøger i deres stræben efter en optimal ruteøkonomi at presse så mange sæder som muligt ind i flyene, og udviklingen af nye flysæder er et væsentligt element for at nå dette mål.
I sidste uge hjemfløj norske Widerøe sit første jetfly af typen Embraer E190-E2 fra fabrikken tæt ved millionbyen Sao Paulo i Brasilien. Men næppe havde flyet sat hjulene på norsk jord, før man kunne høre den første kritik og skepsis mod det nye fly. På flere luftfartsfora kaldes flyet allerede for ‘knæknuseren’.
Widerøe har nemlig valgt at indrette flyet med 114 sæder, hvilket medfører en sædeafstand på 29 tommer. Flyet leveres også i en version med 106 sæder, og her vil sædeafstanden være 31 tommer.
Administrerende direktør Stein Nilsen fra Widerøe har til Air Transport World forklaret, at kombinationen af nye slimline-sæder samt flytningen af dokumentholderen på bagsiden af sædet foran, rent faktisk giver en sædeafstand, der svarer til 30 tommer. Herudover er det ifølge Widerøe-direktøren en fordel, at flyet har en 2+2 konfiguration, da ingen vil sidde på det upopulære mellemsæde på eksempelvis Airbus A319-fly.
Widerøe har afgivet fast ordre på tre E190-E2, der alle leveres i 2018, og herudover har det norske flyselskab en option på yderligere 12 fly fra den nye E2-serie. I den kommende sommer skal det nye fly eksempelvis benyttes på charterflyvninger fra Norge til Antalya i Tyrkiet, hvor der vil være en flyvetid på omkring fire timer.
Amerikansk lavprisflyselskab har rekorden
I dag har Widerøe 42 turbopropfly i Dash 8-serien, og her er kunderne vant til en sædeafstand på 30 tommer. Men disse fly har naturligvis ikke de nye slimline sæder og bliver primært brugt på norske indenrigsruter, hvor kravene til siddekomfort ikke er så store på ruter med forholdsvis begrænset flyvetid.
Selvom det er de færreste flyselskaber, der tilbyder under 30 tommer sædeafstand, så er der et flyselskab, der klart overgår Widerøe. Det amerikanske ultra-lavprisflyselskab Spirit Airlines tilbyder således en sædeafstand på 28 tommer i selskabets Airbus A319 og A320, og mere sammenpresset kan det ikke blive i kabinen.
På langdistanceflyvninger vil det ikke være forsvarligt med en sædeafstand på under 30 tommer. Rekorden i de såkaldte high density-kabiner har filippinske Cebu Pacific Air, der har presset 436 flystole med en afstand på 30 tommer ind i en Airbus A330-300. På selskabets kort- og mellemdistancefly er sædeafstanden mellem 28 og 29 tommer.
Relaterede artikler:
Widerøe har fået leveret første Embraer-jet