Det lettiske luftfartsselskab airBaltic tilbyder nu passagererne at tegne en “forsikring“ mod forsinket ankomst.
Intet internationalt flyselskab kan prale af at have 100 procents punktlighed – heller ikke air Baltic. Men for at understrege selskabets forbedrede punktlighedsniveau tilbyder airBaltic sine passagerer en såkaldt “Delayed Arrival Warranty“.
Det betyder, at den rejsende gennem betaling af en forsikring på € 13 – lige knapt 100 danske kroner kan flyve gratis på næste rejse, hvis airBaltic kommer senere end 1 time frem til destinationen i forhold til fartplanen.
Land rettidigt – eller flyv gratis næste gang
airBaltic fraskriver sig dog garantien ved ekstreme udefrakommende omstændigheder som eksempelvis voldsomt uvejr, strejker og terrorhandlinger.
“Gennem det seneste halve år har vi i airBaltic formået at bringe niveauet for rettidighed op på over 90 procent. Vi har god grund til at forudse en endnu større punktlighed, idet Letland for nylig tilsluttede sig det europæiske trafikstyringsssystem EuroControl,“ fortæller Area Sales Manager Jan Nielsen fra airBaltic i Danmark.
I juli 2009 havde airBaltic en punktlighed på næsten 88 % hvilket er relativt højt og tæt på såvel SAS som Cimber Sterling, der også har flotte resultater med at få flyene rettidigt frem.